Voor een gezonde en duurzame stad! RMC jaarverslag 2016

Parkenmaand, kolenuit, Winterklaar en milieucoaches, werkconferentie luchtkwaliteit, energiecafé, DakAkker, de Dakgaard, CoBRoH, de groene vogel … een greep uit de vele activiteiten van het Rotterdams Milieucentrum in 2016 nu samengevoegd in het jaarverslag 2016. Veel kijk – en leesplezier! (Veel foto’s en weblinks). Klik rechtsonder in het issuu-vak voor ‘full-screen’.

Hieronder ook het jaarverslag in pdf. en een overzicht van de inkomsten en uitgaven:
RMC werkverslag zu 2016

Coalitie voor gezond verkeer in Rotterdam

Rotterdamse actie- en belangengroepen hebben zich verenigd in de Coalitie Gezond Verkeer en roepen Rotterdamse raadsleden op onmiddellijk maatregelen te nemen om het verkeer in de stad gezond te maken. Het Stedelijk Verkeersplan, dat de gemeenteraad op 20 april bespreekt, parkeert de schone lucht in de stad op de lange baan.

Leg op Zuid goede fietspaden aan”, “Zorg dat TomTom doorgaand verkeer niet meer dwars door de stad stuurt” en “Geef trams vaker groen licht” zijn suggesties voor concrete maatregelen die het verkeer in Rotterdam gezond en de lucht schoner maken.

Concrete plannen nodig
Rotterdam heeft nog steeds de ongezondste lucht van het land. Dat komt voor een groot deel door vies verkeer. De Gemeenteraad kan het nieuwe Verkeersplan veel concreter maken, vindt de Coalitie Gezond Verkeer. “Het Stedelijk Verkeersplan zet de goede toon”, zegt Emile van Rinsum van het Rotterdams Milieucentrum, een van de partners in de Coalitie. “Voor het eerst wordt in Rotterdam flink aandacht gegeven aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Maar het blijft bij mooie woorden en vergezichten. De concrete maatregelen ontbreken, waardoor Rotterdammers nog jaren in de vieze lucht zitten.

Derde stadsbrug
Adriaan Korthuis van Adem in Rotterdam: “Wethouder Langenberg zet al zijn zinnen op een derde stadsbrug, die het autoverkeer in de binnenstad moet ontlasten. Die brug ligt er op zijn vroegst over twintig jaar. Zo groeit nog een hele generatie op in ongezonde lucht. Nu al hebben we schone lucht en gezond verkeer nodig. Dus moeten we nu al betere fietsroutes in de stad aanleggen en doorgaand autoverkeer op de Ring houden”.

Verkeersriool
Jeanne Hogenboom van B.O.O.G.: ”Het probleem van verkeersriool ‘s-Gravendijkwal wordt al meer dan 10 jaar onderkend. Er zijn plannen en studies gemaakt. En dan zouden we nu moeten wachten op een stadsbrug ergens in de verte? Niet dus. De enige optie is zo snel mogelijk heel veel verkeer weghalen uit de tunneltraverse.’’

Brief aan de raad
De Coalitie Gezond Verkeer heeft een brief gestuurd aan de Gemeenteraad met tien concrete maatregelen voor gezond verkeer, die op korte termijn kunnen worden uitgevoerd. De Coalitie roept de raadsleden op om door middel van amendementen en moties het Stedelijk Verkeersplan aan te passen en ervoor te zorgen dat Rotterdammers snel schone lucht en gezond verkeer hebben.

Coalitie
In de Coalitie Gezond Verkeer werken Rotterdamse actie- en belangengroepen samen om de lucht in de stad schoon te krijgen en een omslag te bewerken van vies naar gezond verkeer. Deelnemers in de Coalitie Gezond Verkeer zijn Adem in Rotterdam, B.O.O.G., Fietsersbond, Milieudefensie, Rotterdams Milieucentrum, Rover, Platform Regiopark Rottemeren A13-A16 en Stadslab Luchtkwaliteit.

Lees hieronder de 10 PUNTEN VOOR GEZOND VERKEER:
10 punten voor gezond verkeer, 18 april 2017

Provincie praat over plannen Rotterdam the Hague Airport

Het “Rotterdam The Hague Airport” (RTHA) wil aanzienlijk uitbreiden. De woon- en leefomgeving van het vliegveld zou hiermee behoorlijk verslechteren. Het aantal ‘ernstig gehinderden’, dat nu al 37.000 bedraagt (!), zou komen op 53.000 personen. De vereniging Bewoners Tegen Vliegtuiglawaai (BTV) vindt dit onaanvaardbaar. Woensdag 5 april vergadert de provincie over de uitbreiding. De BTV roept bewoners op mee te gaan de provinciale staten. De vergadering start om 14.00 uur in het Provinciehuis te Den Haag. Het uitbreidingsplan van het vliegveld is het enige onderwerp op de agenda.

Meer geluidsruimte
Rotterdam The Hague Airport vraagt aan de Provincie voor een uitbreiding van de geluidsruimte, waarmee men het aantal vluchten bijna verdubbeld wordt. Een groot deel daarvan zal plaatsvinden in de vroege ochtend en de late avond. Dit betekent meer geluidsoverlast en slaapverstoring voor omwonenden, ongezonde lucht in de woonomgeving en een waardedaling van de woningen. De rekening voor meer vluchten komt daarmee geheel bij de omwonenden te liggen.

Luchthavenbesluit
Binnenkort moet er een nieuw luchthavenbesluit worden genomen. De BTV vraagt aan de Provincie (en de regering) om in dit nieuwe luchthavenbesluit de omwonenden en het leefmilieu te beschermen en de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport niet uit te breiden en zo toename van geluidsoverlast, slaapverstoring, broeikasgassen en luchtvervuiling te voorkomen.

Petitie
De BTV is van start gegaan met een petitie om haar eisen kracht bij te zetten. Het is nog mogelijk de petitie te ondertekenen van de BTV: Hier

Verkenner
De afgelopen maanden heeft een ‘verkenner’ met alle partijen gesproken over de uitbreidingsplannen. Het rapport van de verkenner wordt woensdag 5 april ook besproken in het Provinciehuis.

Vergadering van de Provinciale statencommissie
Verkeer & Milieu
Van de Provincie Zuid Holland
Woensdag 5 april
14.00 uur – 16.00 uur
Provinciehuis
Zuid-Hollandplein 1
2596 AW Den haag
***

Weblink:
rapport van de verkenner
www.btv-rotterdam.nl
Uitzending RTV Rijnmond over rapport verkenner

1 april een zonnige zaterdag voor VVE’s over zonnestroom

Zaterdag 1 april wordt er een zonnige zonnestroom middag georganiseerd voor VVE’s. Op Heijplaat in het IC-dubocentrum zijn (bestuurs)leden van Verenigingen van Eigenaren van harte welkom vanaf 13.00 uur. Het IC-dubo is makkelijk en snel te bereiken met de waterbus vanaf diverse opstapplaatsen in Rotterdam noord en – zuid! De zonnige zonnetroommiddag is gratis toegankelijk.

Wilt u ook aan de slag met energiebesparing en verduurzaming van uw appartementencomplex? Dan bent u van harte welkom op de zonnestroommiddag die door “VvE’s met energie“, Blijstroom en VVE010 wordt georganiseerd. Bewoners van twee Rotterdamse VvE’s vertellen meer over hun ervaringen met de aanleg van zonnepanelen op hun dak. Hoe doen ze het nu? Hoe zijn ze er gekomen? Ook wordt zaterdag een zonnestroomboekje gepresenteerd dat u dan ook direct mee naar huis kunt nemen. Alles staat erin!

Businesscases
Deskundigen komen uitleg geven over de verschillende businesscases voor zonnepanelensystemen. En hoe zit het nu eigenlijk met die postcoderoos? In het IC-dubo-centrum kunt ook diverse merken zonnepanelen bekijken en hier ook meer uitleg over krijgen door onafhankelijke (!) adviseurs.

VVE010
Een beetje ondersteuning bij de besluitvorming over de zonnepanelen is soms nodig. Zeker bij grotere VVE’s met veel leden gaat de besluitvorming niet altijd automatisch of van een ‘leien dakje’ … Vanuit VvE010 (HET onafhankelijke VVE-loket die door de gemeente Rotterdam in het leven is geroepen) is enige procesbegeleiding mogelijk voor zonnestroom. Dus maak hier gebruik van! De mensen van VVE010 zijn 1 april aanwezig zodat u direct afspraken kunt maken.

Studiegroep Zonnestroom
Bent u 1 april geïnspireerd geraakt? Dan kunt u 22, 29 mei en 12 en 19 juni ook deelnemen aan de Studiegroep Zonnestroom. Na deze vier avonden overziet u wat er in technisch opzicht komt kijken een zonnestroomsysteem en waarop u moet letten bij de besluitvorming, het zakendoen, de uitvoering en het beheer. U heeft na deze studiegroep een doorgerekende businesscase voor uw eigen VvE-dak op zak. Zo kunt u binnen en voor uw VvE een deskundige en kritische rol spelen.

Zonnige zaterdagmiddag over zonnestroom
Tijd: 13:00-15.30
Locatie: Woonwijzerwinkel op Heijplaat
Meer informatie: www.vve010.nl
Gratis toegang!
Aanmelden: duurzaam@nullvve010.nl

Studiegroep Zonnestroom
Vier maandagavonden: 22, 29 mei en 12, 19 juni
Tijden: 19:30 – 22:00
Locatie: Blue City, Maasboulevard 100
Deelname is gratis!
Aanmelden: duurzaam@nullvve010.nl

Kijk voor meer informatie op www.vve010.nl

Parkenmaand viert 1ste lustrum! #Rotterdamisblooming

Lees het plan Parkenmaand 2017:

Het is voor het vijfde jaar dat het Rotterdamse Parkenoverleg ism het Milieucentrum activiteiten organiseert in de Rotterdamse parken. Een eerste lustrum dus! Het eerste jaar alleen nog een parkenweekend maar al snel bleken 2 dagen tekort voor het grote aanbod vanuit de Rotterdamse parkgroepen. Wandelingen en excursies, tochten en workshops, koken en muziek (in het park), pizza’s bakken, kruiden zoeken en complete (bomen) cursussen werden de afgelopen jaren in de maand september georganiseerd in een groot aantal Rotterdamse stads – wijk – en buurtparken.

Parkenoverleg
Het parkenoverleg viert ook een jubileum. Al 10 jaar is er een parkenoverleg in 010. Er wordt kennis uitgewisseld en met elkaar en de gemeente overlegd over de parken. Eerst onder bezielende leiding van voorzitter Jan de Haas en nu door Marius Huender (die tevens de ‘aanvoerder’ is van een zeer actieve groep groene vrijwilligers in het Kralingse Bos). Het parkenoverleg ontwikkelt ook nieuwe initiatieven. Zo was het vrijwilligersteam in het Kralingse Bos een lichtend voorbeeld voor de vrijwilligers in het Zuiderpark en is ook de Parkenmaand uit het Parkenoverleg ontsproten. Het Parkenoverleg  houdt de ontwikkelingen in de Rotterdamse parken nauw in de gaten zowel op het gebied van beheer als de (her)inrichting. De leden van het Parkenoverleg en hun achterban vinden het belangrijk dat er goed wordt omgegaan met deze longen van de stad! 

#Rotterdamisblooming!
Voor de Rotterdamse Parkenmaand wordt voor het eerst een waarderingssubsidie aangevraagd. “De activiteiten blijven voor het grote publiek nog te verborgen“, aldus Wouter Bauman van het Milieucentrum. “We willen net als andere Rotterdamse evenementen ook in de ‘uit-agenda’s’ en goed zichtbaar zijn voor de Rotterdammers en de bezoekers van de stad“. De Parkenmaand gaat de publiciteit in met de kreet #Rotterdamisblooming, want de stad wordt niet alleen steeds populairder maar ook steeds groener! 

Activiteiten in de Rotterdamse parken kunnen nu al worden aangemeld via wouter.bauman@nullrotterdamsmilieucentrum.nl (datum, naam evenement(je), aanvangstijd, contact mail). Zie voor het plan 2017 bovenaan deze pagina.

Meer info over de Rotterdamse Parken, kijk op www.rotterdamseparken.nl op twitter @Parken010 #Parkenmaand010 en/of op Facebook: Rotterdamse Parken.  

Nacht van de nachtvlinder

opZuinig in Rotterdam! Meer handen aan de buurt!

Het milieucentrum gaat het komende jaar verder met opZuinig! en Winterklaar010, campagne’s in en met de Rotterdamse buurten. Ook de cursussen milieucoach gaan weer van start. OpZuinig! krijgt komend jaar budget voor het opleiden van bewoners tot energievoorlichters die mede-bewoners kunnen informeren over energiebesparing en duurzaamheid. Al sinds 2009 leidt het milieucentrum bewoners op tot milieucoaches. Intussen al ruim 350! De aanpak werd ook overgenomen door de Woonbond en andere gemeenten. Aanmelden voor de cursus kan via info@nullrotterdamsmilieucentrum.nl (exacte data volgen). Ook komt er dit jaar weer een energiecafé met workshops en kunnen VVE’s en huurdersverenigingen meedoen aan de Winterklaar010 competitie.  De filmpjes van vorig jaar zijn nog te bekijken op www.winterklaar010.nl

Lees ons plan voor 2017!

 

Meer handen aan de buurt!
Er moeten meer ‘handen aan de buurt‘, vindt het Rotterdams Milieucentrum. Naast milieucoaches die mede-bewoners vertellen hoe ze aan de slag kunnen met praktische energiebesparende maatregelen ook meer ‘energie-ambassadeurs’ die vanuit de huurderscomités en in Verenigingen van Eigenaren (VVE’s) werken aan de energietransitie. Want de nieuwbouw mag dan straks verplicht energieneutraal  ook bestaande wooncomplexen kunnen ‘van het gas af’ of naar ‘Nul op de Meter’. Daar heb je dan wel de bewoners bij nodig! Het milieucentrum vindt dan ook dat er meer ‘ondersteuners’ of procesbegeleiders moeten komen. Mensen die duurzame bewonersinitiatieven onafhankelijk ondersteunen om de besluitvormingsprocessen binnen Verenigingen van Eigenaren in goede banen leiden en die intermediair zijn tussen huurders en woningcorporaties. Dit soort onafhankelijke bewonersondersteuners zijn nu op 1 hand te tellen in Rotterdam.

Lees hier het plan voor opZuinig! in Rotterdam:
Plan.opzuinig.v4.2017

Groen op het spoor, dakgaard op een treinstation

Het Rotterdamse Hofpleinviaduct heet in de volksmond de Hofbogen. Het was ooit de trotse drager van de eerste elektrische trein in Nederland, tussen Rotterdam en Den Haag, en is nu deels ingericht als park en boomgaard. De inrichting als park is naar een ontwerp van Bureau ZUS en uitgevoerd door Binder Groenprojecten in opdracht van Hofbogen bv. De dakboeren van de DakAkker tekenen voor het beheer en de verdere ontwikkeling.

De Hofbogen werden aangelegd tussen 1904 en 1908 in opdracht van de Zuid-Hollandse Elektrische Spoorweg Maatschappij. Het eerste stuk van dit 28,5 km lange elektrische spoor naar Den Haag loopt dwars door de 19e-eeuwse wijken Agniesebuurt, Bergpolder en het Liskwartier. Het treinlijntje liep van het Hofplein in Rotterdam langs de Bergweg richting Schiebroek, Rodenrijs, Berkel, Pijnacker, Nootdorp en Voorburg richting Den Haag en Scheveningen. Voor veel Rotterdammers was het de poort naar het strand en de zee. Rijen badgasten stonden er in de weekenden te wachten op de trein.

Uniek kunstwerk
Het Hofpleinviaduct was een voor die tijd uniek kunstwerk. Nooit eerder bouwde men een ‘luchtspoor’ met een 1,9 km lange overspanning van gewapend beton. Het kopstation was een uitbundig art nouveau-gebouw met het beroemde Rotterdamse café Loos als bruisend middelpunt. Het station en café brandden af tijdens het bombardement op Rotterdam en werden nooit meer in hun oude glorie hersteld. In 1953 werd een nieuw, modern ogend station geopend naar het ontwerp van de toenmalige spoorbouwmeester Sybold van Ravesteyn.

De laatste trein
In 2002 werden de stations en het viaduct aangewezen als rijksmonument en op maandag 16 augustus 2010 vertrok de laatste trein richting Den Haag. Het viaduct verpauperde flink, nog voor de sluiting van de lijn. De bogen onder het viaduct kwamen in gebruik als opslag- en werkplaatsen die niet altijd pasten bij de buurten die het viaduct doorkruiste. De Hofbogen worden ook wel het langste bedrijfsgebouw van Rotterdam genoemd. Om de verpaupering en overlast te keren, kochten woningcorporaties Havensteder en Vestia het viaduct aan en richtten samen de werkmaatschappij Hofbogen bv op. Het doel was het gebouw in haar oude glorie te herstellen als onderdeel van de totale gebiedsontwikkeling. Startende, trendy, creatieve bedrijven zoals designers, retailers en horecaondernemers werden uitgenodigd om zich in de Hofbogen te vestigen. Het Bergwegstation (het tweede Rotterdamse station) werd opgeknapt en medio 2016 verhuurd aan een aantrekkelijk Italiaans restaurant. Het viaduct en haar nieuwe gebruikers dragen dan ook in grote mate bij aan de revitalisering van de wijken op haar 1,9 km lange traject. De strategie van beide woningcorporaties bleek de juiste.

station Hofplein, 01-11-1992.

Hofline
De grote wens van veel Rotterdammers is dat het viaduct ook een groene rol gaat spelen. Naast het langste gebouw zou het ook het langste park van de stad kunnen worden. Een ‘Hofline’ naar voorbeelden als de massa’s toeristen trekkende 2,3 km lange Highline in New York of de 4,7 km lange Promenade Plantée (Coulée Verte) in Parijs?

Unieke plek
Op de plek waar ooit het startpunt van de eerste elektrische trein was, werd een begin gemaakt met dit langste park. De Rotterdamse landschapsarchitecten van Bureau ZUS (Zones Urbaines Sensibles) maakten in opdracht van de Hofbogen bv een ontwerp voor het dak van het voormalige station en werkten met Binder Groenprojecten samen aan de realisatie. In juni 2017 zal het nieuwe park voor het publiek worden geopend tijdens de Rotterdamse Dakendagen en zal het semiopenbaar worden.
Bij de aanlanding van de Luchtsingel wordt het ontwerp gerealiseerd dat zowel plek moet bieden aan evenementen als kleinschalige initiatieven. De vergroening van het dak zorgt voor een unieke plek om te picknicken of te wandelen met een magnifiek stedelijk uitzicht’, zo omschrijft Elma van Boxel van Bureau ZUS het plan.

Kleurvakken
Het gaat om 2.980 m2 oppervlakte, het voormalige kopspoor, waarvan 400 m2 gras, 150 fruitbomen en -struiken zoals appel, peer, walnoot, vlier- en aalbes, zwarte en bosbessen, kers en kweepeer en een mengsel van heem waarin meer dan 70 soorten bloemrijke kruidenvegetatie werden verwerkt. Opvallend aan het ontwerp van Bureau Zus zijn de natuurlijk kleurvlakken: roze, blauw, geel, rood en wit. Een uitdaging voor de hovenier! Voor de blauwe vlakken koos Binder voor heem met bloemrijke kruiden zoals beemdooievaarsbek, gewone ossentong, grote tijm, korenbloem, knoopkruid en vogelwikke. De rode vakken werden onder andere ingevuld met uiteraard de grote klaproos, ruige anjer, aardaker, knoopkruid, zomeradonis, rode klaver en pekanjer. De gele vlakken met gele akkerviooltjes, echt bitterkruid, vlaksbekjes en andere, de roze vlakken met aardakker, borstelkrans, hazenpootje, reigersbekje, zeepkruid en wilde marjolein. De witte vlakken kregen onder andere een mengsel met avondkoekoeksbloem, duizendblad, glad walstro, grijskruid, witte klaver en witte kodde. “Binder heeft met deze bijzondere toepassing van aanleg en beheer van kruidenrijke vegetaties de Heem Natuurprijs 2016 gewonnen“. Volgens de juryleden (Peter Lubbers van Buro Lubbers, Titia Wolterbeek van de Vlinderstichting en Roel ter Horst van gemeente Utrechtse Heuvelrug) verdiende Binder de eerste prijs vooral vanwege de hoge mate waarin het bedrijf met de betrokken partijen heeft samengewerkt. Het heeft laten zien niet alleen over vaktechnische bekwaamheid te beschikken, maar ook intermenselijk zijn mannetje te staan – iets wat in het hedendaagse ondernemen een steeds grotere rol speelt. 

Dakgaard
De dakboer en de vrijwilligers van de DakAkker op het Schieblock (aan de overzijde van de Schiekade) adopteerden een deel van het bijna 3.000 m2 grote groenproject. Het deel met de fruitbomen werd Dakgaard gedoopt en de stadsboeren gingen voortvarend aan de slag met het beheer en een beheerplan dat in samenwerking met Binder Groenprojecten en de Hofbogen bv. wordt opgezet. Deze integrale samenwerking van realisatie naar beheer met meerdere stakeholders vergroot de baten en waarden van de fysieke ingrepen. Er ontstaat een positieve impact op, onder andere, sociale en economische aspecten die op en rond de Dakgaard en het station Hofplein van belang zijn’, aldus Rob Luyk van Binder Groenprojecten. De Dakgaard wordt komend jaar ook een plek waar een deel van de dakbijen van de DakAkker komen te staan in een nieuwe bijenstand. Net als de producten van de DakAkker zal het fruit van de Dakgaard worden geleverd aan de diverse restaurants in de Hofbogen en omgeving.

Kinderen van basisscholen bezoeken nu wekelijks de DakAkker om te leren over groene daken, gezond voedsel, bijen en waterberging. De Dakgaard biedt de schoolkinderen een nieuwe leerlocatie. Een nieuwe plek waar ze samen met de dakboeren aan de slag kunnen en veel kunnen leren over stadslandbouw in de praktijk. Niet minder belangrijk zijn de effecten op het sociaal gedrag en het leren zorgzaam te zijn voor je omgeving. Wat je verzorgt, groeit!

De Dakgaard wordt een nieuwe aanwinst en groene attractie in Rotterdam met een grote waarde voor haar directe omgeving. Niet alleen op het gebied van vastgoed, maar juist ook sociaal gezien. De bewoners uit de naastliggende buurt krijgen er immers een prachtige groene plek bij waar ze zelf ook aan de slag kunnen gaan. Door deze aanpak van ontwerp, realisatie en duurzaam beheer hebben de partners op een bijzondere en effectieve wijze invulling gegeven aan een unieke plek in de stad. Natuur en de stad en fysieke en sociale belangen zijn verweven. Dat resulteert in impact en veerkrachtigere steden.

Dit artikel verscheen eerder in vakblad Groen. Klik hier voor meer informatie over dit maandblad.
Dit artikel is geschreven door Emile van Rinsum, directeur van het Rotterdams Milieucentrum en co-founder van de DakAkker en Dakgaard. emile.vanrinsum@nullrotterdamsmilieucentrum.nl

harmony.haven.1

Cruiseschepen zijn bron van luchtvervuiling en Co2 uitstoot

Auto’s en vrachtwagens zijn niet de enige bron luchtvervuiling en Co2 uitstoot. De enorme schepen die de wereldzeeën bevaren en ook onze Rotterdamse haven aan doen zijn net zo goed belangrijke bronnen van vervuiling. Carnival Corporation & plc cruisemaatschappij neemt nu maatregelen om de milieu-impact van haar vloot te verminderen en is van plan zeven cruise schepen met vloeibaar aardgas (LNG) te bouwen, de eerste twee worden in 2019 te water gelaten. De schonere schepen zullen worden geëxploiteerd onder AIDA Cruises en Costa Crociere en ook de haven van Rotterdam gaan aandoen. Zijn straks alleen deze cruiseschepen nog welkom aan de Rotterdamse kades? 

De “Harmony of the seas”
De Harmony of the seas, die ook onze haven aan deed, is ’s werelds grootste cruiseschip. Het schip verbrand 66.000 liter diesel per dag! De luchtvervuiling door deze scheepsdiesel veroorzaakt is veel groter dan de de brandstof die wordt gebruikt in auto’s, stelt een rapport over de milieu-impact van het enorme schip (bron: The Guardian). Een cruiseschip stoot dezelfde hoeveelheid luchtverontreinigende stoffen uit als de uitstoot van 5 miljoen auto’s op dezelfde afstand, onderzocht milieuorganisatie NABU Bundesverband in Duitsland.

Hulpmotoren
In onze haven en dichtbij de Europese kust, moet de Harmony of the seas hulpmotoren gebruiken die draaien op schonere brandstof. De eigenaar van het schip: Royal Caribbean International stelt dat het schip beschikt over de nieuwste emissie systemen, en voldoet aan alle wettelijke eisen. Toch heeft de enorme hoeveelheden diesel die het schip verbrand een negatieve invloed op de luchtkwaliteit in havensteden als Rotterdam. Zowel autofabrikanten als milieuorganisatie zoals de European Federation for Transport and Environment pleiten in een brief aan de Europese Commissie voor het opnemen van de scheepvaart in de Europese emissienormen die zich nu alleen richten op het wegverkeer. De Europese toezichthouders hebben het afgelopen jaar niet gereageerd met enige concrete plannen om de scheepsemissies te beperken. (zie hier de brief aan de Europese Commissie d.d. 17 januari 2017).

Carnival-to-Send-Two-More-Cruise-Lines-to-China-in-2017-1024x669

Rotterdam
Het Rotterdams Milieucentrum pleit voor onderzoek en actie juist ook vanuit Rotterdam als de grootste Europese haven. Het doel is het opnemen van de scheepvaart in de EU-emissienormen en/dus schonere schepen! Een duurzaam en innovatief initiatief als van Carnival Corporation & plc om schepen te bouwen op LNG kan zeer belangrijk worden voor het milieu en voor het voortbestaan van de cruisevaart zeker als er straks ook een Rotterdamse milieuzone voor cruiseschepen wordt ingevoerd. 

Brief van (o.a.) de European Federation for Transport and Environment aan de Europese commissie (Pdf.):
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2017_01_Letter_bunkers_emissions_to_Commissioners.pdf

Vliegveld.3

BTV start petitie tegen uitbreiding Rotterdam Airport

De BTV (Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast) is gestart met een petitie tegen uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport (beter bekend als “Zestienhoven”). De petitie is hier te zien en te ondertekenen. De BTV hoopt dat velen deze petitie ondertekenen. (Let op: Nadat u de petitie heeft ondertekend ontvangt u een e-mail ter controle. Deze dient te worden bevestigd door op de link te klikken. Pas dan is uw stem geldig).

Volgens Hubert van Breemen van de BTV zijn er op dit moment ongeveer 37.000 mensen die last hebben van de vliegtuigen, maar dat zouden er met de uitbreiding van het vliegveld meer dan 50.000 worden. Hubert van Breemen: “Ik hoop dat onder andere om deze reden de plannen niet door gaan. Wij vinden dat de luchthaven het draagvlak in de regio te boven gaat en daar passen zeker geen uitbreidingsplannen bij.“.

Verkenner
Voor een onderzoek naar het draagvlak voor de uitbreiding hebben de omliggende gemeenten en de provincie Joost Schrijnen als gezamenlijke verkenner ingehuurd. “Ik spreek heel veel verschillende mensen, heb heel veel brieven gekregen en er zijn honderden vragen gesteld. De komende weken gaan we kijken wat het kernpunt van ons advies zal zijn. Ik hoor zowel voor- als tegenstanders. Het is evident dat als je in de aanvliegroute woont dat je niet blij ben, dat is vanzelfsprekend. Maar het blijkt een hele brede kwestie te zijn. Hoe ga je om met klachten bijvoorbeeld? En hoe kan het economisch profijt van deze luchthaven omhoog?“, aldus Schrijnen (bron: RTV Rijnmond 17/01/2017).

Advies
De komende weken gaat Schrijnen een advies formuleren. “Vervolgens moeten de gemeenteraden en provinciale staten met elkaar in beraad, die op hun beurt weer een advies moeten uitbrengen aan de staatssecretaris. Er zijn dus nog heel veel stappen te zetten.” (bron: RTV Rijnmond 17/01/2017).

Lees ook: 
GroenLinks: Blunder in rapport Rotterdam The Hague Airport
Over twintig jaar is herrie het grootste milieuprobleem

Minder passagiers voor Rotterdam The Hague Airport
Kunnen we het vliegveld niet opheffen?
Sterke stijging aantal klachten Vliegtuigoverlast
Rotterdam The Hague Airport grote afwezigen bij debat
Kanttekeningen bij plan voor vliegveld 
Petitie voor uitbreiding Rotterdam The Hague Airport

Dat kan toch niet … ¿?dakennie¿? op de DakAkker

In 2015 gingen het milieucentrum van start met ¿?Dakennie¿?. Een educatieprogramma voor kinderen van Rotterdamse basisschool op de grootste dakboerderij van Europa: de “Dakakker” op het Schieblock in het centrum van Rotterdam. Het animo was groot en het komend voor – en najaar zit al weer volgeboekt. In het programma staan de thema’s gezond voedsel, stadslandbouw, bijen, water en groene daken centraal. Afgelopen jaar deden er 39 basisscholen mee en kwamen er bijna 1200 kinderen op bezoek.

kiok-3894

Animo
Voor de scholen is het belangrijk er veel te beleven is, daarom gaan de kinderen echt aan de slag op dak, want al doende leert men. In 2015 werd het programma voor het eerst aan scholen aangeboden. Het animo bij scholen was direct erg groot. Ook omdat het gaat om een bijzondere plek bovenop de zevende verdieping van een kantoorgebouw midden in de stad.

kio-1390

DakAkker
¿?Dakennie¿? wil de kinderen kennis laten maken met de bijzondere locatie hetgeen ook de naam van het programma verklaard “¿?Dakennie¿?” … dak kan toch niet .. op z’n Rotterdams. De Dakakker op Het Schieblock is het grootste stadslandbouwdak in Europa met een oppervlakte van 1000 m2 waarop groente en fruit wordt verbouwd en waar bijen worden gehouden.

kiok-3824

Thema’s
Het programma duurt 2 uur. Hierin gaan de kinderen aan de slag met thema’s als voedsel, water en stadslandbouw waarbij vooral ook dingen worden gemaakt die meegenomen kunnen worden naar school. Tientallen bijenhotels en vogelverschrikkers en honderden zaadbommen werden op het dak gemaakt. De bijenhotels hangen nu bij de scholen en op schoolpleinen en educatieve tuinen zijn de vogelverschrikker te vinden.

Zaadbommen
Om Rotterdam een stuk biodiverser te maken worden er zaadbommen gemaakt in het “daklab”. In deze zaadbommen worden zaden verwerkt uit de Heemtuin op de DakAkker en van het dak van het voormalige Hofpleinstation. Het gaat hier vooral om zaden van inheemse bedreigde planten zoals de ruige anjer, rode klaver en de witte kodde. De kinderen nemen deze zaadbommen mee naar school en werpen ze in hun buurt op geschikte groeiplekken. Zo verspreiden deze zaadbommen de zaden van bedreigde plantensoorten in heel Rotterdam. De kinderen maken foto’s van de ontkiemende plantjes. 

KIO-55

Lesbrief
De scholen gaan met behulp van een lesbrief aan de slag met de DakAkker. Zo kunnen de kinderen zich voorbereiden of achteraf de opgedane kennis bespreken. Het verspreiden van de zaadbommen wordt door de scholen begeleid.

Komend voor – en najaar is het dak al helemaal volgeboekt met schoolklassen.

¿?Dakennie¿? werd bedacht door Angelique Vandevenne en Mimi Slauerhoff.

PDF van het verslag/boekje ¿?Dakennie¿?: