Foto-tijdens-verkiezingsdebat (1)

Gezond verkeer: De tussenstand

Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer moeten prioriteit krijgen in het centrum van Rotterdam. Dat vonden vrijwel alle Rotterdamse politieke tijdens het verkiezingsdebat over gezond verkeer dat vorig jaar maart door de Fietsersbond en ROVER (Vereniging van reizigers in het Openbaar Vervoer) i.s.m. het Milieucentrum werd georganiseerd.

We zijn nu een jaar verder. Wat is er in dat jaar gebeurd rondom gezond verkeer? En wat mogen we komend jaar verwachten? Daarover gaat het debat Gezond verkeer: de tussenstand, op donderdagavond 23 april 2015. Voor het debat zijn alle Rotterdamse gemeenteraadsfracties uitgenodigd. Het debat wordt georganiseerd door Rover regio Rotterdam en Fietsersbond regio Rotterdam. Ook U bent van harte welkom!

Debat Gezond Verkeer in Rotterdam
Donderdag 23 april 2015
Tijdstip: 19:30 – 21:30 (inloop vanaf 19:00)
Plaats: BAR Schieblock, Schiekade 201, Rotterdam (rolstoeltoegankelijk via achterzijde gebouw) – klik HIER voor de locatie –
Aanmelding en informatie: www.rover.nl/gezondverkeer

Weblink: Debat Gezond Verkeer
 www.rotterdam.fietserbond.nl

fietsen.2.010

Deelgemeente Noord ontvangt trofee

Deelgemeente Noord ontvangt landelijke StookJeRijkTrofee 2012

Het huidige renovatietempo van 1 procent per jaar is echt te laag!

Nils Berndsen van de Deelgemeente Noord, de Huurdersbond Ede en woningcorporatie De Alliantie Amsterdam zijn de winnaars van de StookjeRijk-Trofee. Op 6 juni ontvingen ze deze prijs uit handen van De Natuur en Milieufederaties van Gelderland, Overijssel en Utrecht, de Milieucentra van Amsterdam en Rotterdam en de Woonbond. De trofeeën zijn uitgereikt aan de huurdersvereniging, corporatie en gemeente die binnen het project Stook je Rijk het beste voorbeeld heeft neergezet rondom energiebesparing. De milieuorganisaties en De Woonbond pleiten voor een hoger tempo bij de isolatie van huurwoningen. >>>

De Woonbond probeert dat ook te bereiken met de herijking van het huidige Convenant Energiebesparing Corporatiesector van 2008. Door isolatie dalen het energieverbruik, de energierekening en daarmee de woonlasten van huurders. Ook pleiten de milieuorganisaties en de Woonbond voor een actievere en helderder informatieverstrekking over energieprestaties vanuit de corporaties. Rondetafelgesprekken De milieuorganisaties hebben in acht steden, waaronder Rotterdam, rondetafelgesprekken gehouden. In Rotterdam werden twee gesprekken in de Deelgemeente Noord georganiseerd en stedelijk tijdens de Groeneconferentie in december vorig jaar. Daarbij spraken huurdersverenigingen, corporaties, raadsleden en deelgemeentebestuurders over de mogelijkheden, initiatieven en kansen voor versnelling van de energiebesparing in huurwoningen. Bij het project hebben de milieuorganisaties nauw samengewerkt met de Woonbond. Deelgemeente Noord Portefeuillehouder Nils Berndsen van de Deelgemeente Noord werd door de jury geroemd om zijn persoonlijke betrokkenheid en inzet bij het proces om woningcorporaties en huurders om de tafel te krijgen. Het lukte Berndsen om woningcorporaties tot concrete (label)stappen aan te sporen om het doel van Rotterdam om tot een CO2 reductie te komen van 50% in 2025 (ten opzichte van 1990) dichterbij te brengen. Deze enorme Rotterdamse ambitie kan alleen bereikt worden door het nemen van forse energiebesparende stappen, juist ook in de bestaande bouw! Het belang van de bewoners verlor Berndsen hierbij niet uit het oog. Berndsen zorgt dat bewoners volop bij het proces betrokken worden en blijven. Renovatietempo te laag Het huidige renovatietempo van 1 procent per jaar is echt te laag om de energieverslindende huurwoningen (G-, F- en E-labels) tijdig weg te werken. Bij onderhoud in een huurwoning moeten naast de ramen (dubbelglas) ook de rest van de schil (dak, muur en vloer) meteen worden geïsoleerd. Als een beperkte huurstijging in rekening wordt gebracht voor energiemaatregelen, moeten de totale woonlasten niet stijgen, stellen de organisaties. Een zogenoemde woonlastengarantie voorkomt dit. Energieprestaties Ook vinden de organisaties dat de huurders structureel bij de voortgang van de energieprestaties moet worden betrokken. Corporaties moeten hierover actief en helder informatie verstrekken. Dit kan via jaarverslagen en via jaarlijks terugkerend overleg met huurders. Huurders kunnen een bijdrage leveren door mee te gaan in een beperkte huurverhoging wanneer er energiemaatregelen worden genomen. Daarbij is voor de huurders van belang dat de totale woonlasten niet stijgen. Bestuurders en raadleden Naast huurders vragen ook raadsleden en deelgemeentebestuurders om actieve informatieverstrekking en meer voortgang, bleek bij de rondetafelgesprekken. Emile van Rinsum van het milieucentrum: ‘Isolatie van huurwoningen is een belangrijke pijler van het Rotterdamse klimaatprogramma, zorgt voor stabilisatie van woonlasten en voor lokale wekgelegenheid in de bouwsector.’ Weblinks: www.stookjerijk.nl www.rotterdam.nl/noord www.milieucentrum.rotterdam.nl

Winst voor de huurder, winst voor het milieu en winst voor de corporatie

Huurders in Groesbeek betalen € 14 euro meer huur maar besparen € 38 op de stookkosten. Winst op woonlasten € 24 per maand! Een voorbeeld hoe het kan. Een forse isolatie van het huis en een nieuwe hoogrendementsketel leverde voor deze Groesbeekse huurders meer comfort op en minder lasten per maand. Winst voor de huurders, winst voor het milieu en winst voor de woningcorporatie die na huurderswisseling straks een hogere huur mag vragen. Als deze manier van werken op grote schaal wordt ingezet zal het ook goed zijn voor de bouwsector die kan straks volop aan de slag met het isoleren van woningen, het vervangen van oude ketels en plaatsen van zonnepanelen. We hebben het er over op 15 november in de Deelgemeente Noord en op 14 december tijdens de jaarlijkse Groeneconferentie met het thema Rotterdam winterklaar?. >>>

elektra.meter.1

Donderdag 15 november organiseert het Rotterdams Milieucentrum een rondetafelbijeenkomst met huurders, woningcorporaties en de deelgemeente in de Deelgemeente Noord. Hoe is een grootschalig isolatieoperatie te organiseren in de Noord, hoe is deze te financieren en hoe trekken we de huurders over de streep? Hoe houden we samen ‘de vinger aan de pols‘?
De bijeenkomst kwam tot stand op initiatief van portefeuillehouder (wijkwethouder) Nils Berndsen van de Deelgemeente Noord. Deze rondetafelbijeenkomst maakt deel uit van een serie van bijeenkomsten in het hele land in het kader van het project Stook je rijk in samenwerking met de Woonbond. De rondetafelbijeenkomst wordt geleid door Maurits Groen.

Woensdagavond 14 december organiseert het Rotterdams Milieucentrum een stedelijke Groeneconferentie met de titel ‘ Rotterdam winterklaar?‘. Ook hier hebben we het over energiebesparing en zal ook de stedelijke politiek haar betrokkenheid tonen. Een aantal gemeenteraadsleden hebben hun deelname al aangekondigd en duurzaamheids wethouderAlexandra van Huffelen komt de conferentie openen. Het debat tijdens de Groeneconferentie wordt geleid door Maurits Groen.

Convenant
Uitgangspunt voor beide bijeenkomsten is het convenant dat in 2008 werd ondertekend door de koepelorganisatie van woningcorporaties Aedes de Nederlandse Woonbond en de (toenmalig) minister van Milieu. Hierin spraken de partijen af fors op energie te gaan besparen en werd ook een woonlastengarantieregeling in het leven geroepen. De huur mag omhoog maar niet zoveel als de besparing op energie (zie voorbeeld Groesbeek).

Rondetafelbijeenkomst Energiebesparing in huurwoningen in Noord, geleid door Maurits Groen
Donderdagavond 15 november
Aanvang 19.30 uur
Buurthuis de Propeller
Jacob Loisstraat 18
Opgeven via: info@nullrotterdamsmilieucentrum.nl (vermeld Noord)

Groeneconferentie 2011
 Rotterdam winterklaar?
Woensdagavond 14 december
Aanvang 19.00 uur
Het Schieblock
Schiekade 189 Rotterdam
Opgeven via: info@nullrotterdamsmilieucentrum.nl (vermeld Winterklaar)

Meerkoet_Kralingse_Bos

Doek valt voor Natuur in Kaart

Het doek valt definitief voor Natuur in Kaart. Wethouder Alexandra van Huffelen bedankt in een brief de vrijwilligers voor hun inzet. Ze schrijft ‘De financiele situatie dwingt de gemeente ertoe om meer dan ooit kritisch te zijn’ en ‘gelukkig kan de natuurdatabase van de gemeente ook zonder Natuur in Kaart‘.>>>

Het Rotterdams Milieucentrum organiseert Natuur in Kaart al enkele jaren samen met Bureau Stadsnatuur. Natuur in Kaart werd begin deze eeuw door de gemeente zelf op poten gezet. In 2006 trok de gemeente zich plots terug. Het RMC nam het project in 2006 over nadat de ruim 200 (!) natuurvrijwilligers succesvol aktie hadden ondernomen.

Tellers
De natuurvrijwilligers tellen nu al jaar en dag vogelsoorten en vlinders nadat ze cursus hebben gekregen van de stadsecologen. Regelmatig komen de vrijwilligers terug op cursus voor bijscholing en nieuwe ’telsoorten’. ´Deze Rotterdammers zijn de ´oren en ogen´ van de ´stadsnatuur´, zij houden de flora en fauna in de stad scherp in de gaten en tellen de vogel -, vleermuis en vlindersoorten. De telgegevens worden door de gemeente volop gebruikt maar ook doorgestuurd aan het Centraal Bureau voor Statistiek, en organisaties als SOVON en de Vlinderstichting‘´, vertelt Emile van Rinsum van het RMC die dan ook niet begrijpt waarom Natuur in Kaart moet worden opgeheven. Van Rinsum vervolgt: ´zo’n 30% van de telgegevens in het gemeentelijk natuurdatabase komt van deze vrijwilligers. Daarnaast zijn de tellers gewone Rotterdammers die zich voor de stadsnatuur interesseren en actief zijn in hun eigen stad. Deze mensen moeten eigenlijk een groen lintje krijgen!‘.

Tellers
De gemeente zal de komende jaren weer moeten terugvallen op proffesionele telbureaus. De kosten voor de proffesionele tellers zijn veel hoger dan het subsidiebudget dat nodig is voor van het Natuur in Kaart. Van Rinsum: ‘de gemeente gooit nu iets weg waarover we jaren hebben gedaan om het op te bouwen. Ik zie dit als een verkeerde manier van bezuinigen. De gemeente wil graag dat bewoners gaan participeren in de stad. Als je dat wil dat moet je hier ook een beetje geld voor over hebben‘.

Wordt dus niet vervolgd:


textNatuurinKaart.vHufflen.brf

Wabo

WABO een nieuwe wet over omgevingsrecht

Sinds 1 oktober is de WABO van kracht. Het is een nieuwe wet over omgevingsrecht. Erg belangrijk voor iedereen die actief aan de gang is met natuur, milieu, buurt -en wijkbeheer in de stad. De WABO-specialist jurist Lex de Savornin Lohman komt dinsdagavond 29 maart tekst en uitleg geven over de nieuwe wet. U kunt gratis deelnemen! >>>

Omgevingsvergunning
Wie een fabriek wil neerzetten of zijn huis wil verbouwen, heeft verschillende vergunningen nodig. De overheid wil het zo makkelijk mogelijk maken deze aan te vragen. Dit moet burgers en bedrijven veel tijd en geld gaan schelen. De overheid heeft daarom de vergunningen voor bouwen, wonen, monumenten, ruimte, natuur en milieu samengevoegd in de nieuwe omgevingsvergunning. In de omgevingsvergunning wordt een groot aantal bestaande vergunningen, vrijstellingen en ontheffingen uit het omgevingsrecht (ruimtelijke Ordening, milieu en natuurbescherming) in één vergunning samengebracht.

1 vergunning, 1 loket…
Voortaan is het dus: 1 vergunning, 1 loket, 1 voorbereidingsprocedure, 1 bezwaar- en beroepsprocedure. Tegelijkertijd is een verruiming ingevoerd voor het vergunningvrij bouwen, waardoor er veel meer zonder vergunning gebouwd kan worden. Daarnaast brengt de Crisis- en Herstelwet, die geldt vanaf 1 april vorig jaar, veranderingen in het beroepsrecht.

Praktijk
Hoe werkt de WABO in de praktijk? Zijn er nog voldoende mogelijkheden tot het maken van bezwaar tegen ongewenste ontwikkelingen door omwonenden? Zijn de verschillende lokale overheden (zoals deelgemeenten) voldoende op de hoogte over de werking van de nieuwe wet? Dit en nog veel meer tijdens de cursus WABO.

Cursus WABO
Dinsdag 29 maart organiseert het Rotterdams Milieucentrum een gratis cursus over de omgevingsvergunning en de nieuwe WABO. Jurist Lex de Savornin Lohman geeft tekst en uitleg.

Aan de orde komen vragen als:

• Welke vergunningen gaan er op in de omgevingsvergunning?
• Wat is de verhouding van de Wabo tot de Wet ruimtelijke ordening?
• Hoe moet de vergunning worden aangevraagd en bekend gemaakt?
• Welke voorbereidingsprocedures gelden er, en hoe kunnen derden/belanghebbenden daarop inspelen?
• Wat kan er voortaan zonder vergunning gebouwd worden, en hoe kan daar via bestemmingsplan of ontheffingenbeleid paal en perk aan worden gesteld?
• Wat betekent de Crisis- en Herstelwet voor het beroepsrecht van omwonenden en milieu-organisaties? Welke projecten vallen daaronder?
• Hoe zit het nu met het beroepsrecht van organisaties, en de argumenten die ze in kunnen brengen?

Uiteraard is er ruimte voor vragen en discussie.

Datum: dinsdag 29 maart
Aanvang: vanaf 19.30 uur inloop, 20.00 uur start cursus
Locatie: Natuurhistorisch Museum Rotterdam
Westzeedijk 345, (Museumpark) Rotterdam-centrum
Kosten: geen
Aanmeldenwouter.bauman@nullrotterdamsmilieucentrum.nl of bel met 010 – 4656496

Meer achtergrond informatie over de WABO:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/omgevingsvergunning

1_-bouwen

Duurzaamheid staat voorop bij Stadshavens

In de ontwerp Structuurvisie Stadshavens  staat duurzaamheid voorop. Het Rotterdams Milieucentrum (RMC) reageert op het ontwerp met een zienwijze. 
>>>

Stadshavens is een aaneenschakeling van havens – en haventerreinen. Het gaat om vier gebieden: Merwe – en Vierhavens, de Rijn – en Maashaven, de Waal – en Eemhaven en het RDM-terrein en Heijplaat. Eigenlijk zes havens en de terreinen van en rond de oude scheepswerf RDM. Het is een gebied vol mogelijkheden voor bedrijvigheid en wonen. Een gebied ook vol nostalgie voor de Rotterdammers die er met duizenden hebben gewerkt op schepen, in de havens en scheepswerven.

Het Rotterdams Milieucentrum schrijft in haar reactie op de plannen er op te hopen dan dat er bij de uitwerking van de plannen een goed evenwicht gevonden wordt tussen het behoud van het historische havenerfgoed, verbetering van het milieu, groen, duurzaam wonen en nieuwe en nog bestaande bedrijvigheid.

Duurzaamheid
De gemeente Rotterdam zet in de Structuurvisie duurzaamheid voorop. Het RMC stelt in haar reactie dat het nog een forse opgaaf wordt om het evenwicht tussen al de verschillende functies en de duurzaamheid binnen Stadshaven overeind te houden als je kijkt naar de plannen en doelstelling tot 2040:

– 3,85 miljoen TUE *) containeroverslag
– 990.000 m2 commercieel vastgoed
– 320.000 m2 voorzieningen
– 13.500 extra woningen.

*) = 1 TEU is een container van 20-voet lang, 8-voet breed en 8-voet hoog

Evenwicht
De in maart vorig jaar vastgestelde Crisis en herstelwet laat een transitieperiode of overgangsperiode van 10 jaar toe. ‘Vrij vertaald’ kunnen in deze periode bedrijvigheid, havenactiviteiten en wonen naast elkaar worden ontwikkeld. 10 jaar is te lang stelt het RMC, omdat de geplande toename van de containeroverslag, de huidige – en nieuwe bedrijvigheid en de nieuwe woongebieden elkaar fors in de weg kunnen gaan zitten moet je de problemen sneller aanpakken en oplossen.

Wie blijft het volgen?
De vraag die RMC in haar brief stelt is wie de ontwikkeling van Stadshavens (dat zich uitspreid over enkele tientallen jaren tot 2040), kritisch zal blijven volgen en toetsen aan haar oorspronkelijke duurzame uitgangspunten? In het plan voor Stadshavens wordt dat nog niet erg duidelijk.

Gevaarlijke stoffen
Een punt van zorg van het RMC is de toename van de op – en overslag van gevaarlijke stoffen in Stadshavens. Er moet voorkomen worden dat wonen en nieuwe bedrijvigheid te dicht op op – en overslaglocaties van gevaarlijke stoffen wordt gesitueerd. Het RMC heeft hier uiteraard incidenten als in Moerdijk in het achterhoofd.

In de Structuurvisie wordt tevens uitgegaan van een verdubbeling van het risico in de Eemhaven. Hierbij gaat het niet alleen om de op -, en overslag van gevaarlijke stoffen maar ook dat de kans op incidenten met gevaarlijke stoffen toeneemt door het vrijkomen van toxische gassen bij het openen van containers. Uit onderzoek en metingen blijkt dat tussen 10% en 15% van de containers bij opening te hoge concentraties bevatten van toxische gassen en producten die de gezondheid zwaar kunnen schaden.

Mobiliteit
De mobiliteit is in in de ontwerp visie over de Stadshavens een belangrijk thema. De gemeente schrijft in haar plan dat de luchtkwaliteit binnen de Europese normen dient te worden gehouden. Duurzame mobiliteit is daartoe de oplossing, aldus de gemeente. Maar is dit realistisch? Vraagt het RMC zich af. Transporten van containers, goederen uit de havens, het vervoer van nieuwe bewoners en werknemers schuiven in het gebied straks letterlijk vlak langs elkaar heen. De gemeente wil tevens een stapsgewijze ´transporttransitie´ van wegverkeer naar binnenvaart en het spoor. Het transport van per vrachtwagen wordt daarom stap voor stap afgebouwd.

Het RMC is blij met de keus duurzame vormen van vervoer en de intentie om vooraf te investeren in de bereikbaarheid per openbaarvervoer over spoor en water met Park & Ride voorzieningen aan de randen van het gebied. Er komt ook een duidelijke keus voor de fiets – en de voetganger. De keus voor het Openbaar Vervoer, de fiets, te voet en elektrisch vervoer zou direct gemaakt moeten worden bij de keus van mensen voor een huis of bedrijf in Stadshavens. Oftewel een keus voor Stadshavens is een keus voor duurzame mobiliteit.

Toekomstvisie
De ontwikkeling van Stadshavens vergt een visie op de toekomstige ontwikkeling van bouwen, bedrijvigheid, mobiliteit (met containervervoer en scheepvaart in het bijzonder), industrie en de energievoorziening tot 2040 en erna. Dat is moeilijk want het dilemma is natuurlijk dat niemand de toekomst echt kan voorspellen. In de Structuurvisie wordt uitgegaan van aannames over toekomstige ontwikkelingen. Daarom zal er sprake moeten zijn van flexibiliteit in het proces, een constante bijstelling van de plannen inspelend op de actuele innovatieve en duurzame ontwikkelingen om zo het beste uit ‘de markt’ te halen. Bouw dus flexibiliteit in bij de uitvoering van de plannen met als doel om steeds een optimale en meest duurzame oplossing te bereiken voor bouwen, energievoorziening, mobiliteit, haven en industrie, schrijft het RMC.

Pioniers
Ook worden, volgens de gemeente, pioniers erg belangrijk. Jonge creatieven moeten aan de slag kunnen in de Merwe- en de Vierhaven. CO2 – neutraal drijvend bouwen en stadslandbouw kunnen hier ontwikkeld worden. Kunstenaars, jonge architecten, stadslandbouwers worden hier min of meer voor uitgenodigd. Een goede ontwikkeling die Rotterdam zeker op de ‘duurzame kaart’ zal zetten als innovatieve stad. Pioniers zijn nu eenmaal hard nodig om zaken in een stroomversnelling te brengen en/of vlot te trekken. Maar, stelt het RMC in haar brief: Geef die pioniers wel echt ook de kans hun duurzame plannen verder te realiseren. In de praktijk merkt RMC dat initiatieven soms verzanden in ambtelijke molens, regelgeving en het ontbreken van of te ingewikkelde financieringsmogelijkheden.

Groen
Groen is, staat in de visie, een van de oplossingen voor het binnen de norm houden van de luchtkwaliteit. Maar onderzoek wijst uit dat groen maar een zeer beperkt positief effect heeft op de luchtkwaliteit, stelt het Milieucentrum in haar reactie. Dus daar kun je niet alle ´kaarten opzetten´.

Groen is natuurlijk wel een belangrijke vestigingsfactor voor mensen, groen is en blijft belangrijk voor zowel de beleving van het gebied door en het welbevinden van mensen, ook dat wijst onderzoek uit. En groen speelt natuurlijk een rol in de reductie van CO2, de ontwikkeling van de stadsnatuur en onze lokale biodiversiteit.

De in de visie aangekondigde nieuwe ecologische groenstructuur voor Stadshavens juicht het RMC dan ook toe maar zou moeten aanhaken bij de nog uit te voeren ecologische stadsstructuur in de rest van Rotterdam. Ook pleit het RMC ervoor dat bestaande groenstructuren in het gebied moeten worden behouden. Als voorbeeld noemt zij het karakteristieke groen op het Quarantaineterrein (RDM – Heijplaat) dit zou in tact moeten blijven (mede als onderdeel van het behoud van cultureel havenerfgoed). Benut het groen daar als uitvalsbasis naar nieuwe groene structuren in het RDM-gebied en natuurvriendelijke oevers. Ook roept het Milieucentrum op om bestaande groenstructuren en volwassen bomen in heel Stadshavens te benutten. Het zou goed zijn de groenstructuren en ecologische waarden in het gebied eens goed door de Stadsecoloog in kaart te laten brengen.

Cradle to Cradle
In de Structuurvisie wordt Cradle to Cradle (C2C) genoemd (afval = voedsel vertaald van wieg tot wieg…red.).

Cradle to Cradle is veel breder toepasbaar dan alleen op hergebruik van bestaande materialen en producten (zoals nu wordt omscrheven in de visie). Met Cradle to Cradle zijn ook nieuwe materialen en producten te ontwerpen en ontwikkelen die kunnen worden teruggebracht in de biologische of technische kringloop. Cradle to Cradle is ook toepasbaar op het ontwerp van gebouwen of (industriele) landschappen en gebieden. Een van de beide bedenkers van Cradle to Cradle is een architect (William Mcdonough). Het principe afval = voedsel is dus breder toepasbaar dan hergebruik van bestaande materialen. Ook op de inrichting van het gebied en de gebouwen. Het project Stadshavens zou een belangrijk Cradle to Cradle icoonproject kunnen worden, veel breder dan in de ontwerp structuurvisie wordt omschreven. Het Rotterdams Milieucentrum stelt voor voorstel om de bedenkers van Cradle to Cradle Michael Braungart en William Mcdonough volop te betrekken bij de uitwerkingsplannen om zoCradle to Cradle volledig onderdeel te laten worden van Stadshavens.

Websites
Stadshavens Rotterdams
Rotterdams Milieucentrum

Documenten:
Structuurvisie Stadshavens

Zienswijze Rotterdams Milieucentrum:


textZienswijze.stadshavens

35 paar kritische ogen erbij

Uit handen van milieucentrumdirecteur Emile van Rinsum kregen zaterdag 16 oktober 35 cursisten het Bomencertificaat uitgereikt. De 35 Rotterdammers volgden de cursus Stadsbomen. De cursus bestond uit drie bijeenkomsten en een afsluitende excursie in Arboretum Trompenburg. >>>

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hier vond ook de certificaatuitreiking plaats. Onderwerpen die tijdens de cursus behandeld werden zijn herkennen van bomen, boomziekten, de zorgplicht van de gemeente en regels, wetten en procedures rond bomen. Met deze nieuwe groep hebben we er in Rotterdam weer 35 paar kritische ogen bij!

Bomen belangrijk
Bomen zijn erg belangrijk voor een stad als Rotterdam. Ze bieden groen, verkoeling, zetten CO2 om in zuurstof. ´We moeten zuinig zijn op onze stadsbomen’, stelt Wouter Bauman van het Rotterdams Milieucentrum. Al jaren pleit het milieucentrum voor een goed bomenbeleid waarin bomen worden beschermd. ´Het is goed dat er Rotterdammers zijn die de bomen het beleid hierover kritisch blijven volgen en daar waar mogelijk actie ondernemen om bomen te behouden’, stelt Bauman.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Herkennen
Tijdens deze cursus werd de cursisten geleerd om de meest voorkomende stadsbomen te herkennen. Ook stond het herkennen van boomziekten op het programma. Deze onderwerpen komen in de eerste twee cursusavonden ruim aan bod. De derde cursusavond ging over wet – en regelgeving over bomen. Op bomen zijn een groot regels en gemeentelijke verordeningen van toepassing. De procedure rondom bomenkap kwam hierbij uitgebreid aan de orde.

Deskundigen
De invulling van de cursus werd verzorgd door Remko Andeweg van Bureau Stadsnatuur Rotterdam, Ronald Loch van Gemeentewerken Edwin Koot van de Bomenstichting en Wouter Bauman van hetRotterdams Milieucentrum. De laatste cursusavond heeft Pim Janse van de Bomenridders vertelt over deze organisatie. Hij heeft gevraagd of de cursisten na willen denken om zich samen met deBomenridders in te zetten voor het behoud van bomen in Rotterdam.

Voor meer informatie over een vervolg op deze Bomencursus:
Wouter Bauman, tel. 010 – 4656496
wouter.bauman@nullrotterdamsmilieucentrum.nl

Weblinks:
Rotterdams Milieucentrum
Bomenridders
Bomenstichting
Bureau Stadsnatuur
Gemeentewerken Rotterdam

MilieuDivers

Het Rotterdams Milieucentrum (RMC) organiseert sinds 2005 een groot aantal milieuactiviteiten in de Rotterdamse wijken onder de naam ‘MilieuDivers’. MilieuDivers richt zich vooral op jongeren en ook op bewoners met een allochtone achtergrond oftewel ‘nieuwe Nederlanders’.
>>>

IMG_5091 IMG_5604 IMG_5595 kio_0008

Wijkbijeenkomsten
Rotterdams Milieucentrum organiseert wijkbijeenkomsten over duurzaamheid, luchtkwaliteit en klimaat. Op deze bijeenkomsten wordt meestal een film vertoond uit de serie ‘Cineac Abroad’. Dit zijn korte videodocumentaires gemaakt in landen van herkomst over milieuinitiatieven aldaar. In deze filmserie zijn momenteel de videodocumentaires ‘Cineac Nador’ en ‘Cineac Paramaribo’ gereed. De documentaires worden (low low budget) door het RMC zelf geproduceerd in samenwerking met Cineac TV. De films geven veel aanleiding tot discussie over milieu, afval, klimaatveranderingen, duurzaamheid en luchtkwaliteit.

Excursies
Het RMC organiseert ook een aantal natuurexcursies. Meestal als vervolg op een wijkbijeenkomst. We gaan dan met bewoners op zoek naar de (stad)natuur in of aan de randen van de stad onder de titel ‘Stilte naast de stad’. Zo gingen we met grote groepen naar Arboretum Trompenburg, de duinen in Hoek van Holland, de boeren in Midden Delfland, het Eiland van Brienenoord en het Kralingse Bos.

kio_0033 kio_0047 IMG_0147 IMG_0135

Jongeren
Gericht op jongeren organiseert het RMC de cursus ´Rotterdams Milieuvoorlichter´. Hierin worden jongeren opgeleid tot milieuvoorlichter. Ze kunnen na de cursus zelfstandig voorlichting geven aan groepen jongeren. De onderwerpen die op de cursus worden behandeld zijn duurzaamheid, luchtkwaliteit, klimaatveranderingen. Ook wordt er tijdens de cursus veel aandacht besteed aan ‘milieucommunicatie’. Aan de cursus deden de afgelopen vier jaar zo’n 100 jongeren mee. Een aantal van hen is ook nu nog actief als milieuvoorlichter.

Ook dit jaar start er een nieuwe cursus ‘Rotterdams Milieuvoorlichter’ (RMV) in oktober/november 2010. Aanmelden kan via: mohamed.hacene@nullrotterdamsmilieucentrum.nl of even bellen? Jongeren tussen de 14 en 29 jaar kunnen gratis deelnemen aan de cursus ‘RMV’. Deelnemers ontvangen na afloop een ‘RMV-certificaat’.

Het televisieprogramma voor jongeren over milieu FLEX M is ook onderdeel van MilieuDivers. Er werden in totaal 15 uitzendingen gemaakt over luchtkwaliteit, klimaat, duurzaamheid en groene mobiliteit. Voor 20010 staan vijf nieuwe uitzendingen ‘op de rol’. Deze gaan over ‘groene innovaties’ en opleidingen.

Voor de uitzendingen van FLEX M werden ook raps gemaakt door Rotterdams rapper Clifton Giersthoven (C1000) en Casuel met de titels ROTTERDAM HEEFT LUCHT NODIG! en ZO KAN HET NIET LANGER VERDER GAAN… over de klimaatveranderingen. Rapper Sneaky Biggs maakte samen met Rachel Wijsman de rap WEET WAT JE DOET! over duurzaamheid. Een vierde rap maakte Sneaky Biggs samen met zangeres Sheralda Kicken over ‘groene mobiliteit’ met de titel STROOMT NAAR JOU. Voor deze raps werd ook vier professioneel videoclips gemaakt die weer te zien zijn in de televisieuitzendingen FLEX M.

Het RMC ontwikkelde drie boekjes voor jongeren ‘Ieders Lucht’, ‘Ons Klimaat’ en ‘Samen Duurzaam’. In deze boekjes zitten DVD’s met de uitzendingen van FLEX M. Op een speciaal door en voor jongeren gemaakte website Ieders Lucht is meer te zien en te lezen over de activiteiten voor jongeren.

Ook in 2010 staan weer een aantal wijkbijeenkomsten, excursies en workshops gepland. Thema’s zijn luchtkwaliteit, klimaat en duurzame ontwikkeling. Informatie? Mail Mohamed Hacene:mohamed.hacene@nullrotterdamsmilieucentrum.nl.

Diversiteit
Het RMC ondersteunde de afgelopen jaren milieugroepen die met ‘diversiteit’ aan de slag willen maar organiseerde ook zelf (in samenwerking met allochtonen, jongeren en natuur – & milieuorganisatie) activiteiten in Rotterdam zoals debatten, expertisebijeenkomsten en de jaarlijkse MilieuDiversdag.

Videofilm ACT LOCAL!
Het RMC maakte een korte videofilm over MilieuDivers met de titel Act Local! Think Global’. Een film over het betrekken van jongeren en bewoners uit de Rotterdamse wijken bij natuur – en milieu. Filmer Johnson Macamba volgt in deze film een aantal maanden Mohamed Hacene in zijn werk. De videodocumentaire kan door andere milieuorganisaties, NME-diensten of gemeentelijke instellingenen worden gebruikt bij de opzet van activiteiten met en voor jongeren en voor/met wijken.

Kleurenkapitaal
MilieuDivers was in 2006 onderdeel van het Zuid Hollandse meerjarenprogramma Kleurenkapitaalgefinancierd door de Provincie Zuid Holland. Dit programma is een initiatief van het IVN en een gezamenlijk project van 16 maatschappelijke organisaties op lokaal, provinciaal en landelijk niveau gericht op het stimuleren en inspireren van allochtonen en autochtonen om samen te werken in projecten gericht op duurzaamheid.

MilieuDivers wordt mogelijk gemaakt door:
de gemeente Rotterdam ‘Rotterdamse aanpak luchtkwaliteit’ en het Regionaal Actieprogramma Luchtkwaliteit (RAP/RAL) (2006 t/m 2009), Ministerie van VROM (2008 – 2009), Provincie Zuid Holland(2006), Nationale Postcodeloterij.

Voor meer informatie en aanvragen over MilieuDivers mail naar mohamed.hacene@nullrotterdamsmilieucentrum.nlof bel 010 – 465 64 96. De uitzendingen van FLEX M kunt bekijken door HIER op te klikken. Ook staan er veel filmpjes en videoclips op You Tube.

Videoclips:
STROOMT NAAR JOU
ROTTERDAM HEEFT LUCHT NODIG! 
ZO KAN HET NIET LANGER VERDER GAAN… 
WEET WAT JE DOET!

Meer dan 150 tuinen ingeschreven

Meer dan 150 tuineigenaren hebben zich al ingeschreven voor een bezoek van de ´tuinenjury´ milieuvriendelijkste tuin van Rotterdam. De winnaar van de wedstrijd krijgt een ´milieuvriendelijkstetuinen bokaal´ en een groen weekeindje weg! U kunt ook nog mee doen aan de wedstrijd Milieuvriendelijkste tuin van Rotterdam! Ga naar de website www.milieuvriendelijkstetuin.nl, vul de tuinenmeetlat in. >>>

Tuinen.1 Tuinen.2 Tuinen.3 Tuinen.5

In plaats van gras, struiken en bomen komen er steeds meer stenen en tegels. Dit is niet goed voor het milieu want minder groen betekent minder vogels, vlinders en insecten en het water kan de grond niet meer in waardoor er problemen ontstaan met de afwatering in de hele stad.

Urban Heat Island-effect
Naast problemen met de waterhuishouding speelt ook warmte steden parten. Steden warmen sneller op dan minder dicht bebouwde gebieden. Steen neemt veel hitte op. Bebouwing creëert bovendien een beschutte omgeving waardoor het moeilijker wordt om de warmte kwijt te raken. Zo ontstaat wat internationaal het Urban Heat Island-effect wordt genoemd.

Meer milieuvriendelijke tuinen!
Wat ons betreft mogen er dus veel meer groene en milieuvriendelijke tuinen komen in Rotterdam! De wedstrijd ‘Milieuvriendelijkste tuin van Rotterdam’ is een aanmoediging voor de bewoners die hun voor – en/of achtertuin. volkstuin of binnentuin nu al groen en milieuvriendelijk houden.

DOE MEE!
Vul eerst de tuinenmeetlat in!

De wedstrijd wordt georganiseerd door het Rotterdams Milieucentrum op initiatief van het Parkenoverleg Rotterdam en in samenwerking met het Rotterdam Climate Initiative mede in het kader van 2010 Internationaal jaar van de biodiversiteit.

Beslissing A13 – A16 in het najaar? (2010)

Het is niet zeker dat de A13 – A16 er komt maar ook niet dat de weg er niet komt. Veel hangt af van het standpunt van een nieuw kabinet. Gaat het kabinet fors bezuinigen, prioriteiten stellen, beprijzen of tol invoeren? Het is allemaal nog erg onzeker. Navraag bij Rijkswaterstaat (RWS) levert ook niet veel duidelijkheid op. Volgens RWS loopt er nu een ´bestuurlijke standpuntbepaling en dat is nou ook niet echt een heel duidelijk antwoord. >>>

A13A16

Wel stelt RWS dat er gestreefd wordt naar een beslissing in dit najaar. Maar ook dat is natuurlijk afhankelijk van welke verkeersminister er komt van welke partij in welk kabinet.

Er wordt intussen wel doorgepraat over allerlei tunnelvarianten voor de weg (die of dwars door of onder door het Lage Bergse Bos zal lopen).
Open bakken, tunnels onder of een tunnel op het maaiveld (een bult) zijn allemaal varianten die worden besproken maar waar nog geen enkele beslissing over is genomen.

Gevaarlijke stoffen
De voorzitter van de deelgemeente Overschie is bezorgd over de gevaarlijke stoffen transporten over de A13. Hij heeft hier dan ook volop de krant mee gehaald. Niet alle gevaarlijke stoffen mogen door tunnels heen en zullen dan over de A13 dwars door Overschie vervoerd blijven worden. Na enig onderzoek en uitzoekwerk blijkt dat uiteindelijk om maar een paar vrachtwagens te gaan (zie het document hierbij). Dus het lijkt op een ´vals alarm´.

Tracebesluit A4
Het tracebesluit voor de A4 Delft – Schiedam (dwars door Midden Delfland) is 4 september door de huidige verkeersminister Eurlings ondertekend. Paul Scheublin van het platform Regioparken Rottemeren – A13/A16: ´Dat zegt niets over de A13-16, maar de druk is in ieder gevel minder dan wanneer de A4 zou stagneren. Het proces ligt niet stil, maar kruipt langzaam en ook een slak moet je in de gaten houden, want voor je het weet zijn je planten aangevreten.´

textA13-16-Gevaarlijkestoffen.stk