Fietsbeugel.6

Twitterdebat over fietsplan

Wethouder Pex Langenberg gaat op woensdag 16 september om 19.00 uur online in debat met Rotterdammers over het Rotterdamse fietsplan. Het fietsplan bevat allerlei plannen om het fietsen in de stad te verbeteren. Wie die avond geen tijd heeft, geen ramp. U kunt ook een bericht op fietsfan010, het social fietsplatform

Fietsen heeft voorrang
De gemeente Rotterdam wil van onze stad een echte fietsstad te maken. In het fietsplan ‘Fietsen heeft voorrang’ stelt de gemeente 30 actiepunten voor om de komende jaren het fietsen in de stad te stimuleren en verbeteren. Tot 18 september kan iedereen reageren op het plan. Vervolgens worden de opmerkingen en suggesties verwerkt en wordt het plan definitief aangeboden aan de gemeenteraad. Maar ook daarna is het belangrijk om fietsen op de kaart te blijven zetten en tips en ervaringen te delen. Scholierenopdefiets.1

Fietsfan010
De gemeente startte het digitale platform “Fietsfan010”. Op dit social platform (een combinatie van een website, facebook, twitter en instagram) kunnen bewoners, organisaties, toeristen, werknemers, werkgevers, fietsliefhebbers, nog-niet-fietsers, wielrenners en natuurlijk de fietsbranche meedenken en meedoen om van Rotterdam een ideale fietsstad te maken. Onder meer door blogs te schrijven, tips te delen die het fietsen nog prettiger maken, activiteiten met elkaar te organiseren en op gezette tijden mee te denken met de gemeente of andere partners. Fietsfan010 biedt een podium aan iedereen die iets met fietsen en Rotterdam te maken heeft. Het moet de komende jaren uitgroeien tot een praktisch, nuttig, levendig en vooral ook aantrekkelijk platform.

Fietsdebat wethouder via Twitter
Wie ideeën heeft om het fietsen in de stad te verbeteren, kan deze via fietsfan010 aandragen. Het fietsplan is te vinden op de website http://www.fietsfan010.nl. Reageren kan via facebook www.facebook.com/fietsfan010 en https://twitter.com/fietsfan010 (@fietsfan010). Als afsluiting schuift wethouder Pex Langenberg aan voor een Twitter-debat op de 16 september van 19.00 – 20.00 uur. Wie wil meedoen, kan dat met gebruik van ‪#‎fietsfan010‬.

Draagt u ook Rotterdam fietsstad een warm hart toe? Volg dan het fietsplatform, doe mee aan het online debat en breng het onder de aandacht van je familie, vrienden en kennissen. Zo werken we allemaal samen om van Rotterdam dé ideale fietsstad te maken.

Is de A13-A16 dus nog wel nodig?

De nieuwe snelweg tussen de A13 en de A16 moet goed en groen worden ingepast. Dat vinden de bewoners, het milieucentrum, Milieufederatie van Zuid Holland, maar ook de gemeenteraad van Rotterdam. Twee moties hierover werden door de gemeenteraad aangenomen. Bewonersorganisaties en gemeenteraad eisen een tunnel door het Lage Bergse Bos. De eisen van raad en burgers hebben wel een positief effect gehad op het plan maar bewoners en milieuorganisaties zijn niet tevreden. De inpassing van de nieuwe rijksweg kan veel beter stelt men. In de brief aan de gemeenteraadsleden stellen bewoners en milieuorganisaties dat voorstellen die door bewoners werden gedaan alsnog serieus worden onderzocht: “Voorstellen van bewoners zijn zonder serieus onderzoek ter zijde geschoven.

Is de A13-A16 nog wel nodig? 
Ook dringen bewoners er op aan om de ‘nut en noodzaak’ van de weg nogmaals te onderzoeken. Het laatste onderzoek (MKBA maatschappelijke kosten baten analyse) is meer dan 10 jaar oud (!). Dit onderzoek dateert van voor de crisis en is gebaseerd op economische uitgangspunten die nu in 2015 niet meer als realistisch kunnen worden beschouwd. “Is de A13-A16 dus nog wel nodig?” vraagt men zich in brede kring af. Er is de laatste jaren een afname van autogebruik. Deze is groter dan door de recessie verklaard kan worden. Oorzaken zijn “het nieuwe werken”, internet, jongeren die geen eigen auto meer willen of de auto veel vaker laten staan. De verkeersprognoses van de provincie liggen ver onder het laagste groeiscenario die (10 jaar geleden) voor de A13-A16 werden gehanteerd als uitgangspunten. 

Glazen overkapping a13.a16.movaris
Het het voorstel de tunnel door het bos te verlengen met een glazen overkapping van ‘Movares” (beter tegen de geluidsoverlast maar ook voor de luchtkwaliteit) werd niet verder onderzocht en afgedaan door Rijkswaterstaat als onhaalbaar.

Tunnel
Van de de geplande tunnel door het Lage Bergse Bos wil men een landtunnel maken van 8 meter (!) hoog. Uit schetsontwerpen van de beheerder van het bos, het recreatieschap, blijkt dat inpassing vrijwel onmogelijk wordt. Aannemers worden nu uitgedaagd in te schijven met een half verdiepte ligging als uitgangspunt. “Als er vertrouwen in is dat zo’n tunnel binnen het budget realistisch is waarom wordt dit dan niet als harde eis opgenomen in de aanbesteding???” zo vragen de bewoners zich af in de brief. A13A16

Ecoduct
Het brede ‘recreaduct’ tussen het Schiebroeksepark en het groene gebied de ‘Vlinderstrik’ wordt in het plan gereduceerd tot een gewoon goedkoop fiets/voetgangerstunneltje. Vooral de natuurorganisaties zijn hierover zeer teleurgesteld. Want het bredere ‘recreaduct’ zou ook dienst doen als ecoduct voor vossen, konijnen, wezels en egels.Groene stapstenen die in dit gebied hard nodig zijn…

snelweg-op-maaiveld

Lees voor alle punten de brief en bijlagen van de bewoners, het Milieucentrum en de Milieufederatie Zuid Holland aan de gemeenteraadscommissie EHMD van Rotterdam: >>> Reactie op concept Afsprakenkaart A13A16; Cie EHMD. Woensdag 2 september wordt de A13-A16 behandeld in de gemeenteraadscommissie EHMD op het stadhuis in Rotterdam. Deze vergadering is openbaar en inspreken is mogelijk. Kijk voor meer informatie over de agenda en tijden op www.rotterdam.nl/commissieehmd.

Weblinks:
www.platforma13a16.nl/
www.a13a16rotterdam.nl
http://geensnelwegdoormijnbos.nl/

Geen-snelweg-door-productiebos1

Dakbijen live op beesonline.nl

De ruim 300.000 honingbijen van dakimker Wouter Bauman van de Dakakker zijn vanaf vrijdag live te volgen via beesonline.nl. Vrijdag 5 juni om 12.00 uur onthult de imker de beecam, dan gaan de dakbijen live vanaf het dak van het Schieblock de lucht in!

082012dakakker09be

Bij-zonder
De plechtigheid vindt plaats bovenop het dak van het dak van het dakpaviljoen dat op het dak van het Schieblock is te vinden. De dakimker (in het dagelijks leven werkzaam voor het Rotterdams Milieucentrum) vraagt hiermee aandacht voor de honingbij (en andere bestuivers). Zoals bekend wordt de honingbij ernstig bedreigd door bestrijdingsmiddelen. Maar…. de Rotterdamse stadbij doet het bij-zonder goed. ‘Eigenlijk doen de bijen het in de stad beter dan op het platteland’ aldus imker Bauman. KIO-1153

Bij-drage
Op de website www.beesonline.nl is de landingsbaan van de bijen te bekijken maar er staat ook informatie op over (stads)bijen en hoe wij als burgers, overheid en bedrijfsleven een bij-drage kunnen leveren aan gezonde bijen en bestuivers! Dat bijen en bestuivers nogal belangrijk zijn voor de mens hoeven we niet meer uit te leggen.

082012dakakker05be
Bij-educatie
In het najaar zijn ook de kinderen van de Rotterdamse basisscholen weer zeer welkom op het dak. In het programma ‘Dakennie?’ krijgen de kids les over stadslandbouw, gezond voedsel, groene daken en bijen. Basisscholen kunnen hierover informatie aanvragen via info@nullrotterdamsmilieucentrum.nl.

Bij-Groos
De honing van de dakbijen is te koop bij GROOS op de begane grond van Het Schieblock aan de Schiekade (onder de Luchtsingel).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bij-GROOS verkoopt men de dakhoning

Meent.herinrichting.2015

De nieuwe Meent deugt niet!

De nieuwe Meent in het Rotterdamse stadscentrum deugt niet. Er zijn ontwerpfouten gemaakt, concludeerden de raadsleden op 9 juni te gast bij het debat “Gezond Verkeer in Rotterdam“. Fietsers en voetgangers komen er in de knel. Volgens de politici is het te laat om nog in te grijpen. Danielle Knieriem van het CDA opperde zelfs: “Ik zou aan fietsers willen adviseren: kies een andere route dan de Meent“.

Verkiezingsdebat
In maart vorig jaar organiseerde de Fietsersbond en de Vereniging voor reizigers in het openbaar vervoer ROVER een verkiezingsdebat. Gemeentedaads-kandidaten waren toen unaniem in hun kritiek op herinrichting van de Meent. Fietsers komen er vooral in de knel en de oversteekstroken voor voetgangers creëren een schijnveiligheid. Voetgangers denken hier veilig te kunnen oversteken maar dat is niet zo. De Fietsersbond stapte zelfs uit het planoverleg over de Meent, zo ontevreden was de bond over het gemeentelijk ontwerp. “Er werd door de ambtenaren niet geluisterd”, stelt de Fietsersbond. Ook bij de uitvoering van de tweede fase (tussen Dudok en de Coolsingel) van de Meent gaat het mis volgens voorzitter Jan Laverman van de Fietsersbond: “In het ontwerp van de Meent is geen enkele rekening gehouden met de enorme toename van het aantal fietsers. Het ontbreekt zowel aan vrijliggende fietspaden, als een grotere opstelruimte voor fietsers bij de verkeerslichten.

De Meent op zaterdag:


Laverman kreeg 9 juni veel bijval uit de zaal maar ook van de acht aanwezige politici. Een bewoonster die betrokken was bij de inspraak over de Meent stelde “Alle adviezen van de Fietsersbond en de bewoners heeft de gemeente naast zich neergelegd. En dat terwijl de gemeente zegt dat er meer ruimte voor fietsers moet komen.

Toezeggingen
Tijdens de bijeenkomst op 9 juni werd er ook teruggeblikt op de toezeggingen tijdens het verkiezingsdebat van vorig jaar. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer zouden meer prioriteit krijgen in Rotterdam. Er kwam tot nu toe weinig van terecht. De ‘groene golven’ voor trams, meer ruimte voor fietsers en meer fietsbeugels zijn nog niet gerealiseerd. Tram.2015Jeroen van de Lee van de Partij voor de Dieren waarschuwde vorig jaar voor het overschrijding van de Europese normen voor de luchtkwaliteit. “Dat is nu inderdaad ook gebeurd… er is veel meer nodig dan plannen die tot nu gepresenteerd zijn“, aldus de PvDD fractievoorzitter. Samuel Schampers van D66 benadrukte dat het maken van een nieuw verkeerscirculatieplan een tijdrovende klus is. “Het college van Burgemeester en Wethouders zit nu ruim 1 jaar“. Arno Bonte van GroenLinks was initiatiefnemer van de motie “Groen voor fietsers en OV”. “Ik vind dat de verkeerslichten niet alleen in het centrum optimaal moeten worden afgesteld, maar ook bijvoorbeeld in IJsselmonde…“, maar Bonte vond ook dat “de rechtse coalitie in het college veel goede dingen in gang heeft gezet. Daarvoor moet ik hen wel een compliment maken.” Van SP-er Ton Weerdmeester mogen de fietsers op kruispunten tegelijkertijd groen krijgen. “In een aantal gemeenten gebeurt dat al“. Iemand uit de zaal vroeg: “meer groen voor fietsers betekent dat dan ook daadwerkelijk dat er meer rood voor auto zou moeten komen“. Behalve Jan Willem Verheij van de VVD en Barabara Kathman van de PvdA was iedereen het hier mee eens.

Scholieren op de fiets
Ouders die hun kinderen naar school brengen komen vaak in de knel in Rotterdam. Ook op de pas heringerichte Nieuwstraat (nabij de Markthal) waar twee scholen zijn gevestigd is het niet veilig. “Fietsstroken met onderbroken strepen zijn overbodig als het rustig is en hebben geen status als het druk is“, aldus debatleider Garard Lappee. Arno Bonte: “Binnen twee jaar moeten alle omgevingen van scholen zodanig verbeterd zijn dat fietsers en voetgangers vrije doorgang hebben. Een stopverbod van auto’s kan hier bij helpen.”  Scholierenopdefiets.1

Ambitie
Hoe nu verder? Vier politici van CDA, ChristenUnie/SGP, GroenLinks en D66 gaven aan het eind van het debat aan dat het vooral om ambitie gaat. Geld en middelen zijn vaak het probleem niet. Veel oplossingen zijn even duur, maar wel beter voor gezonder verkeer. De vier gaven aan dat het vooral bij ‘wil’ en ambitie ontbreekt bij de ambtenaren. “Het is de taak van de wethouder om hier verandering in te brengen“, aldus raadslid Schampers (D66). Partij voor de Dieren, PvdA, VVD en de SP stelden dat vooral kennis en geld belangrijk zijn. “Die 30 tot 60 miljoen euro die men aan de verbetering van de Coolsingel wil uitgeven, kan beter worden besteed aan allerlei kleine verbeteringen op en rond de fietspaden“, stelde Jan Willem Verheij van de VVD voor.

Het debat werd georganiseerd door:
ROVER, de Fietsersbond en mede mogelijk gemaakt door het Rotterdams Milieucentrum

DSC01482

Statiegeld blijft! Nu verder …

Het Rotterdams Milieucentrum is zeer verheugd dat statiegeld op grote plastic flessen niet wordt afgeschaft! Het antwoord op de vraag “hoe nu verder” is zonneklaar: “ook statiegeld op kleine plastic flesjes!” schrijven milieuorganisaties aan de Staatssecretaris Milieu.

Er werd volop actie gevoerd de afgelopen jaren voor behoud statiegeld! (Foto in de 2de kamer)

Er is jarenlang gesproken over afschaffing van statiegeld. Dit mocht pas als het bedrijfsleven zou voldoen aan de afspraken over verpakkingsafval. Vorig maand toonde het Recycling Netwerk aan dat opnieuw niet was voldaan aan de afspraken over het uitbannen van de zogenaamde PVC-verpakkingen. Voor de staatssecretaris van milieu Wilma Mansveld (PvdA) was de maat vol. Ze schortte het statiegeldbesluit voor onbepaalde tijd op.

Statiegeld update
In een brief aan Mansveld, die door Milieudefensie, Greenpeace, stichting de Noordzee, de Natuur – en Milieufederaties, de Rotterdamse , Haagse en Amsterdamse milieucentra werd ondertekend, wordt benadrukt dat het statiegeldsysteem dringend aan een update toe is. De ontwikkelingen zijn door de slepende discussie over wel of niet afschaffen van statiegeld stil komen te liggen. Robbert van Duin, de voorzitter Recycling Netwerk zegt daarover: “Door de slepende discussie over wel of geen afschaffing van statiegeld is de ontwikkeling van het systeem zelf en de regelgeving er omheen verwaarloosd. Innovaties zoals in Duitsland en Scandinavische landen zijn nagelaten, logistieke innovaties die konden zorgen voor meer gemak voor de consument en de supermarkten zijn niet overwogen. En toen begin dit jaar het Productschap Dranken werd opgeheven is de daardoor vervallen statiegeld-verordening vervangen door een houtje-touwtje-regeling.

DSC01477

Robbert van Duin (Recycling Netwerk) overhandigt duizenden handtekeningen aan de 2de kamer

Toename Kleine flesjes
Het statiegeld op grote plastic flessen blijft. Het aantal kleine plastic flesjes in de winkelschappen en het milieu neemt de afgelopen jaren enorm toe. Robbert van Duin: “Kleine petflesjes, waarop geen statiegeld wordt geheven, zijn de afgelopen vijftien jaar steeds vaker verkocht. Inmiddels gaan er meer kleine dan grote frisdrank- en waterflessen over de toonbank. Juist die flesjes gebruikt men vaak buitenshuis en je ziet ze dan ook overal slingeren. Akelig, en een bron van dierenleed en plastic soup. En dan ben ik nog niet over de blikjes begonnen.

DSC01470

Robbert van Duin voorzitter Recycling Netwerk (links)

Studie
Het Recycling Netwerk wil naar het Duitse of Scandinavische statiegeld-systeem toe. Uit een recente studie uit Vlaanderen naar het statiegeldsysteem daar is deze aanbeveling ook te vinden: het Duitse en het Scandinavische statiegeldsysteem werkt het best voor de gebruikers, het bedrijfsleven en het milieu omdat de retourname (oftewel het terugnemen) van de plastic flessen in alle maten en vormen efficiënter is geregeld. Robbert van Duin: “Wij hopen dat de retourname van drankverpakkingen nu snel en effectief wordt geregeld. Wij verzoeken de staatssecretaris daarom om paragraaf 6 van het Verpakkingenbesluit, een wetsartikel dat al bestaat maar ‘slapend’ is, van kracht te laten worden en zodanig in te vullen dat statiegeld op plastic flessen voor frisdrank en water adequaat wordt geborgd.

De gezamenlijke statiegeldbrief aan de staatssecretaris

www.recyclingnetwerk.org 
www.echteheld.nl

kio-1615

Rotterdamse VvE’s in beweging

Rotterdamse Verenigingen van Eigenaren komen volop in beweging. Met grote getallen kwamen zij zaterdag 6 juni naar het informatie centrum duurzaam bouwen op Heijplaat voor een door Blijstroom i.s.m. het Milieucentrum en ‘VvE’s met energie’ georganiseerde beurs.

De Vve’s met energiebeurs werd geopend door wethouder Pex Langeberg. In zijn openingsspeech stelde hij dat er 20.000 VvE’s in Rotterdam zijn en dat de gemeente 2000 woningen van VvE’s de komende vier jaar wil gaan verduurzamen. Mimi Slauerhoff (VvE’s met energie) en Corine Erades (Blijstroom) gaven daarna een korte samenvatting van de uitkomsten van de cursus ‘VvE’s met energie’ waar ruim 70 bewoners aan deelnamen en 58 verenigingen van eigenaren bij elkaar bijna 3000 woningen. De presentatie van deze samenvatting is onderaan het artikel te downloaden. Daarna hielden diverse (gemeentelijke-)organisaties en de workshopleiders een korte pitch. Het ging om VVE010,  de gemeentelijke ‘verbetercoach‘, het infopunt duurzaam bouwen en de belangenvereniging VVE-belang. De weblinks vindt u onderaan dit artikel.

Videoverslag VvE’s met energiebeurs 6 juni

Workshops
Er werden zes workshops georganiseerd tijdens de beurs. De workshop rekenen aan vergroening door Corine Erades, de workshop zonnestroom door Mieke Wetering, nul op de meter door Mimi Slauerhoff, isolatie door Frank Spruit , groene daken geleid door Rob Luyk en Eveline Bronsdijk, en ledverlichting door Piet Meijer . De meeste presentaties van deze workshops zijn onderaan dit artikel te downloaden.

De workshoppresentaties van 6 juni:kio-1793
Samenvatting VVE uitkomsten cursus 2015
Workshop Isolatie 6 juni 2015
Workshop RekenenAanVergroening 6 juni
Nulopdemeter VVEbeurs 6 juni 2015 (3)
Workshop Zonnetroom voor VvE’s 6 juni 2015

Informatie voor VvE’s:
www.rotterdam.nl/energiebesparing
www.vve010.nl (Rotterdamse VvE-balie)
www.rotterdam.nl/groenedaken
rotterdam.nl/duurzaam_rotterdam (010 489 5 489 / info.duurzaam@nullrotterdam.nl)
www.rotterdam.nl/verbetercoach (gemeente Rotterdam)
www.vvebelang.nl (Belangenorganisatie van en voor VvE’s)
Haagse VvE balie

Alles over duurzaam bouwen/renoveren/installaties: 
www.icdubocentrum.nl en de www.woonwijzerwinkel.nl

Organisatoren van de Rotterdamse VvE’s met energiecursus en beurs:
www.blijstroom.nl
www.milieucentrum.rotterdam.nl
energiesprong.nl (VvE’s met energie)

Ervaringen delen op Slimwonen:
www.slimwoneninrotterdam.nl

kio-1575 kio-1684 kio-1897 kio-1870

Foto-tijdens-verkiezingsdebat (1)

Debat: Gezond verkeer in Rotterdam

Dinsdag 9 juni 2015 debat over Gezond Verkeer in Rotterdam. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer moeten prioriteit krijgen in het centrum van Rotterdam. Dat vonden vrijwel alle Rotterdamse politieke tijdens het verkiezingsdebat over gezond verkeer dat vorig jaar maart door de Fietsersbond en ROVER (Vereniging van reizigers in het Openbaar Vervoer) i.s.m. het Milieucentrum werd georganiseerd.

We zijn nu een jaar verder. Wat is er in dat jaar gebeurd rondom gezond verkeer? En wat mogen we komend jaar verwachten? Daarover gaat het debat Gezond verkeer: de tussenstand, op dinsdagavond 9 juni 2015. Voor het debat zijn alle Rotterdamse gemeenteraadsfracties uitgenodigd. Ook U bent van harte welkom!

Rover en Fietsersbond geloven in een stad waarin massaal wordt gewandeld, gefietst of gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer. Een stad met brede, egale trottoirs en fietspaden, genoeg voorzieningen om fietsen aan vast te zetten en vrije doorstroming voor fietsers en openbaar vervoer.

Het debat is in de Doopsgezinde Kerk (Noordmolenwerf 3, Rotterdam). Het begint om 19.30 uur. De entree is gratis, wel worden belangstellenden gevraagd zich vooraf aan te melden via het onderstaande formulier.
Het debat is mede mogelijk gemaakt door het Rotterdams Milieucentrum.

Debat Gezond Verkeer in Rotterdam
Dinsdagavond 9 juni 2015
Tijdstip: 19:30 – 21:30 (inloop vanaf 19:00)
Plaats: Doopsgezinde Kerk, Noordmolenwerf 3, Rotterdam (rolstoeltoegankelijk): klik HIER voor de locatie.
Aanmelding en informatie: www.rover.nl/gezondverkeer

Weblink: Debat Gezond Verkeer
www.rotterdam.fietserbond.nl

fietsen.2.010

O, jee

IMG_9785

Gemeente: 40% minder roetuitstoot verkeer

Het Rotterdamse college van Burgemeester en wethouders presenteerde deze maand haar nieuwe programma duurzaam 2015 – 2018. De focus van het programma ligt op de lokale leefomstandigheden. Op het niveau waar de luchtkwaliteit en klimaatverandering er echt toe doen. Het college wil ook meer aan de slag met energiebesparing. Het Rotterdams Milieucentrum schreef een kort commentaar op het duurzame plan voor de stad (zie voor het plan en het commentaar onderaan dit artikel).

Globaallokaal
Lokaal kan niet zonder globaal, schrijft het Milieucentrum. Oftewel: je kunt de dingen in Rotterdam niet los zien van de ontwikkelingen in de rest van de wereld. “We moeten blijven nadenken over het gebruik van fossiele brandstoffen en samenwerken aan transitie” (o.a. dus over andere manieren om energie te produceren dan met olie en gas) “De oorspronkelijke doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen (zoals CO2) te  verminderen moeten wel overeind blijven“, stelt het Milieucentrum.

Bewonersinitiatieven
Juist duurzame bewonersinitiatieven mogen omarmd worden. De nieuwe gebiedscommissies kunnen hierin een belangrijk rol spelen. Het gaat dan om initiatieven die de luchtkwaliteit verbeteren, energie besparen. Samenwerken aan een duurzamere buurt. Het milieucentrum noemt in haar verhaal Den Haag als voorbeeld. Haagse bewoners kunnen hier een beroep doen op het budget “Duurzaam de wijk in”. “Met kleine bij-financiering brengen bewoners hier processen op gang gericht op verduurzaming van wooncomplexen of straten“.

KIO-7405

Bewoners willen echt aan de slag met duurzaam en energiebesparing“, ervaart het Milieucentrum. In het programma duurzaam staat dat onderzoek uitwijst dat 40% van de bewoners bewuster met energie omgaat (de thermostaat lager zetten, meer fietsen, HR++ glas en de aankoop van zuiniger apparaten etc.) en dat 75% van de bewoners duurzaamheid belangrijk vindt.

 

luchtvervvuiling.kindje.auto.1

Schone lucht
Het gemeentebestuur zet in haar programma dik in op schone lucht. Al in het eerste ‘collegejaar’ kwam wethouder Pex Langenberg met de invoering van het ‘vrachtwagenverbod’ op de ‘s-Gravendijkwal. Ook zijn er plannen voor het vergroten van de milieuzone tot aan de ring en er kwam een nieuwe sloopregeling voor verouderde auto’s. Geen enkel Rotterdams gemeentebestuur ging zo ver met maatregelen voor schone lucht als dit bestuur. De wethouder gaat vooral ook voor het beperken van roet (elementaire koolstof/EC). Het is vooral roet die de gezondheid van de Rotterdammer schaad. Roet wordt veroorzaakt door het verbranden van fossiele brandstoffen (zoals in een verbrandingsmotor van een (vracht)auto). De doelstelling van de gemeente is in 2018 de roetuitstoot door het verkeer met 40% te verminderen. Hiervoor is 11,7 miljoen euro beschikbaar. Uiteraard spelen de mogelijke boetes vanuit de Europese Unie op het overschrijden van de Europese luchtnormen een rol bij deze beslissingen. Het milieucentrum stelt in haar commentaar dat een deel van de luchtvervuiling ook wordt veroorzaakt door de opwekking van energie en houtstook. Door energiebesparing (en een campagne gericht op houtstook) werken we in de stad dus ook aan de verbetering van de luchtkwaliteit.

MoBiënnale
Maar hoe ziet de stad eruit in 2030” vraagt het milieucentrum zich af. “Rijden er dan nog auto’s met benzine – of dieselmotoren door de stad? Is de ring dan nog de ring? Is de ‘s-Gravendijkwal dan nog een doorgaande route?“. Een langere termijn visie ontbreekt in het programma duurzaam, vindt het milieucentrum. Ze pleit voor een “MoBiënnale” (naar voorbeeld van de Architectuurbiënnale): “Goed kijken naar de toekomst van ons Rotterdam en naar ‘best practices’ elders in de wereld“.

KIO-0874

Groen
Het Milieucentrum mist in het plan de aandacht voor de ecologie. In de vergroeningsplannen voor de stad beperkt de gemeente zich teveel tot recreatie en de wateropgave. Ook mist het Milieucentrum het belang van een verbinding van de stad met de omliggende groene gebieden en het centrum maakt zich grote zorgen over de aantasting van de natuur door stikstofuitstoot van de industrie, landbouw en het verkeer.

Warmte
Ook zou het streven naar zoveel mogelijk woningen die minimaal (of zelfs geen) energie gebruiken op den duur conflicterend kunnen zijn met de belangen van het Warmtebedrijf die zoveel mogelijk wateroverschotten kwijt wil raken – ook aan huishoudens. Constateert het Milieucentrum. elektra.meter.1

Voedselstrategie
Geïnspireerd door o.a. Amsterdam (ja, echt) doet het Milieucentrum het voorstel een brede ‘voedselstrategie voor de stad op te zetten. Een toekomstvisie over hoe de stad duurzaam te voeden is. Niet alleen over stadslandbouw maar breder dan dat. Doel is een beleid te ontwikkelen gericht op het verkleinen van de ‘voedselafdruk’ van de stad.

Het plan duurzaam 2015 – 2018 in pdf.:
Programma.duurzaam010.2015-2018

Het commentaar van het Milieucentrum in pdf.:
Programma.duurzaam.comm.V4.2015

DuurzaamRotterdam-01 (1)

KIO-0356

“VvE’s met Energie Beurs”

Kom zaterdag 6 juni met uw buren naar de “VvE’s met Energie Beurs” voor Verenigingen van Eigenaren uit Rotterdam en de regio! De beurs wordt geopend door wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid) en georganiseerd door Blijstroom, het Milieucentrum en ‘VvE’s met energie’ in de Marktplaats Duurzaambouwen op Heijplaat. U kunt hier gratis naar toe met de Aqualiner (waterbus). Vraag een gratis retourticket aan via info@nullrotterdamsmilieucentrum.nl. Vermeld uw naam, de VvE en het aantal personen. Aanvang 12.30 uur.

Workshops
Tijdens de beurs kunt kennismaken met nieuwe technologieën voor het verduurzamen van uw woning en er wordt een aantal interessante workshops georganiseerd over zonnestroom, led-verlichting, NulOpDeMeter, het groene Meer Jaren Onderhouds Plan (MJOP) en er is een aantal voorbeeld VvE’s. Ook zijn er presentaties van bedrijven over Groene daken, ventilatie en isolatie, zonnepanelen, windmolens. Bij diverse stands op de beurs kunt u ook informatie krijgen over het energiezuiniger maken van uw woning.

KIO-0412

Aqualiner
U kunt gratis met de Aqualiner mee. Opstapplek is de Erasmusbrug. De eerste boot gaat om 11.40 uur. De beurs gaat rond 16.00 uur dicht. Na aanmelding via info@nullrotterdamsmilieucentrum.nl ontvangt u automatisch een voucher voor de Aqualiner die u kunt laten afscheuren door de controleur op de boot. Het programma start op 12.30 uur en duurt tot uiterlijk 16.00 uur.

Langenberg

Wethouder: “Meer duurzame energie dan verbruik”

Wethouder Pex Langenberg wil dat er in Rotterdam in 2030 meer duurzame energie wordt opgewekt dan de stad verbruikt. De wethouder duurzaamheid wil dat de helft van de woningen dan wordt verwarmd met restwarmte uit de haven. Windmolens gaan twee/derde van de huishoudens van energie voorzien. De komende drie jaar komen er op 1500 woningen van woningcorporaties en op 4500 daken van particulieren en verenigingen van eigenaren zonnepanelen. In totaal voor 20 GWh. (= gigawatt) in 2018 oplopend naar 1000 GWh opgewekte zonne-energie in 2030. (lees: Programma.duurzaam010.2015-2018). De wethouder roept bewoners en organisaties op te reageren op dit plan. Mail reacties door naar duurzaam@nullrotterdam.nl. Voor de zomer wordt het definitieve plan naar de gemeenteraad gestuurd.

‘Duurzaam dichterbij de Rotterdammer’
Een groot aantal ambities staan er in het programma Duurzaam 2015 – 2018 ‘Duurzaam dichterbij de Rotterdammer’ dat wethouder Pex Langenberg (Duurzaamheid) donderdag 26 maart aan de stad heeft aangeboden. Het programma Duurzaam geeft aan waar de gemeente Rotterdam de komende jaren op in gaat zetten. De gemeente wil vooral samen met bewoners en bedrijven aan de slag en zal meer dan voorheen initiatieven in de stad ondersteunen. De wethouder wil duurzaamheid dichterbij de Rotterdammers brengen.

Energiekosten besparen
Wethouder Langenberg: “Als we niets doen, rijzen de energiekosten over vijftien jaar de pan uit. Door nu actie te ondernemen, houden we de energiekosten beheersbaar voor alle Rotterdammers en gaat het wooncomfort omhoog.” Met het energiezuiniger maken van woningen kunnen Rotterdamse huishoudens tot 40% besparen op de energielasten, aldus het duurzaamheidsplan. Dit kan oplopen tot zo’n €600 per huishouden per jaar. De wethouder: “We zetten hier met elkaar vol op in, dan betekent dit voor alle Rotterdamse huishoudens samen een besparing van €180 miljoen per jaar. De komende vier jaar worden ten minste 10.000 woningen energiezuiniger gemaakt.“, aldus Langenberg.

ICDUBO.zonnepanelen

Zonnepanelen
Het gemeentebestuur wil ook aan de slag met alternatieve energiebronnen. Driekwart van de Rotterdamse daken is plat. Men ziet dus volop ruimte dus voor het opwekken van zonne-energie. In 2030 wil het stadsbestuur op deze manier in 40% van de energiebehoefte voorzien. De wethouder: “In 2018 moeten we hiermee een start hebben gemaakt en zijn 6.000 woningen voorzien van zonnepanelen. De energieopbrengst door wind in Rotterdam wordt tot 2020 verdubbeld en in 2025 wordt genoeg stroom opgewekt voor 200.000 huishoudens. De Rotterdamse haven heeft voldoende restwarmte voor 1 miljoen huishoudens. Genoeg voor een groot netwerk door heel Zuid-Holland. Via stadsverwarming moet in 2030 de helft van de 300.000 Rotterdamse huishoudens worden verwarmd met restwarmte uit de Rotterdamse haven.

Investeren
Rotterdammers hebben recht op een gezonde, mooie en groene stad. Door te blijven investeren in duurzaamheid, werken we aan een toekomstbestendig Rotterdam voor iedereen. Met als doel: schone lucht, meer groen, droge voeten, schonere energie tegen lagere energiekosten en meer banen in stad, haven en industrie,” aldus wethouder Langenberg. Goed voorbeeld, doet goed volgen. De gemeente Rotterdam wil onder meer in 2018 40% energie besparen op haar eigen kantoren, maar ook gymlokalen en schoolgebouwen. Daarnaast wordt een project gestart om op de daken van 70 gymzalen zonnepanelen te plaatsen. Rotterdam wil een voorbeeld zijn voor andere steden wereldwijd die de omslag willen maken naar een duurzame economie. Rotterdam is volgens wethouder Langenberg een laboratorium waar bedrijven, hogescholen en universiteiten innovatieve en schone technieken uitvinden, testen en toepassen. Wethouder Langenberg: “We creëren de ruimte zodat er nieuwe technieken, nieuwe bedrijven, nieuwe investeringen en heel veel banen naar onze regio komen. Tot en met 2018 kunnen we zo nogmaals 400 miljoen euro aan duurzame investeringen genereren.

Het programma duurzaam 2015 – 2018:
Programma.duurzaam010.2015-2018

Weblink:
www.rotterdam.nl/duurzaam