Milieufederatie en milieucentrum reageren op bestemmingsplan vliegveld

Rotterdam The Hague Airportheeft plannen om uit te breiden. Het voormalige ‘Zestienhoven” wil zowel een toename van het aantal vluchten als een verdere ontwikkeling van de bedrijvigheid. De ambities van de vliegvelddirectie komen aan de orde in het nieuwe bestemmingsplan. In reactie hierop geeft de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH) samen met het Rotterdam Milieucentrum (RMC) in een zienswijze aan dat eerst duidelijk gemaakt zal moeten worden op welke wijze de maatschappij gebaat is bij een verdere uitbreiding van het vliegveld. Voorkomen moet worden dat alleen het vliegveld zelf (financieel) voordelen heeft van een uitbreiding terwijl de nadelen in de vorm van onder andere verdere verstoring, ruimtebeslag en milieueffecten eenzijdig worden afgewenteld op de leefomgeving.

rotterdamthehague3

Zienswijze

In deze zienswijze wijzen de NMZH en het RMC er ook op dat in de plannen voor het nieuwe bestemmingsplan vooruit gelopen wordt op het nog te nemen luchthavenbesluit waarin het toegestane aantal vluchten geregeld moet gaan worden. Voor het huidige aantal vluchten blijkt het namelijk niet nodig te zijn om meer planologische ontwikkelruimte te bieden. Ook wijzen de milieuorganisaties erop dat het vliegveld aangeeft een zakenluchthaven te willen zijn, maar dat zij zich in de praktijk veel op toeristische bestemmingen richt. In het milieuonderzoek zou dus een alternatief onderzocht moeten worden waarbij het vliegveld zich echt alleen richt op zakelijk verkeer. Ook vinden de milieuorganisaties dat er een zogenaamde Maatschappelijke Kosten & Baten Analyse opgesteld zou moeten worden (inclusief een analyse van de natuur- en milieueffecten). De effecten van de uitbreidingen moeten goed in beeld gebracht worden.

Ten koste van de omgeving

De milieuorganisaties vinden dat het vliegveld niet in kan blijven zetten op ontwikkelingen ten koste van de omgeving. Men zou daarom een dubbele doelstelling moeten omarmen: eigen groei gekoppeld aan het verbeteren van de leefomgeving. Het Vliegveld kan daarin een voorbeeld nemen aan de Rotterdamse Haven die ook deze dubbele doelstelling hanteert.

Milieuonderzoek

NMZH en het RMC willen (milieu)onderzoek naar de effecten van de uitbreidingen. In hun zienswijze geven ze al een aantal aandachtspunten mee voor dit onderzoek. Zij vragen hierbij in het bijzonder aandacht voor de effecten van uitbreiding op de stikstof-uitstoot. In de Rotterdamse regio wordt de zogenaamde kritische depositiewaarde namelijk al blijvend overschreden! Ook wordt in de zienswijze aangegeven dat de effecten op bereikbaarheid en verkeer inzichtelijk moeten worden gemaakt evenals mogelijke problemen die kunnen ontstaan tussen uitbreiding van het vliegveld en vogels die worden aangetrokken door de waterrijke natuur in de omgeving.

De volledige zienswijze van de NMZH en het Rotterdams Milieucentrum kunt u hieronder lezen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.